بررسی تاثیر دهان شویه بره موم در درمان موکوزیت ناشی از شیمی درمانی

چکیده:
مقدمه
نظر به اینکه موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی عارضه ای دردناک و ناراحت کننده است و روی کیفیت زندگی بیمار و تحمل بیمار برای ادامه درمان تاثیر می گذارد، لذا درمان این مشکل حائز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر دهان شویه بره موم در درمان موکوزیت ناشی از شیمی درمانی صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو کور بود که روی 40 نفر بیمار بالغ تحت شیمی درمانی در بخش خون و انکولوژی بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد. این تعداد بیمار به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد 20 نفره تقسیم شدند. در گروه مورد دهان شویه بره موم(شرکت سورن تک توس مشهد، عصاره 30% ) و در گروه کنترل دهان شویه پلاسبو، یک پیمانه 3 بار در روز از زمان تشخیص موکوزیت به مدت هفت روز داده شد و grade موکوزیت و وسعت زخم در روز اول، سوم و هفتم ثبت شدند. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 17 و با آزمون های Friedman و Mann –whitaney و Wilcoxon W آنالیز شدند.
نتایج
یافته ها نشان داد که در روز سوم و هفتم در مقایسه دو گروه مورد و شاهد درجه موکوزیت و وسعت زخم در بین دو گروه تفاوت معنی داری داشتند. بر اساس تست Friedman در گروه کنترل و مورد، وسعت زخم و درجه موکوزیت در سه بازه زمانی تفاوت معنی داری داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل به نظر می رسد دهان شویه بره موم در درمان موکوزیت نقش بسیار موثری داشته و به عنوان دارویی مناسب جهت رفع علائم موکوزیت و کاهش زخم های دهانی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1220 تا 1232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!