مطالعه اثرات محافظتی ژل رویال و ویتامین C در برابر آنمی همولیتیک تجربی بر هورمون های جنسی و هیستوشیمی بافت بیضه موش های سفید آزمایشگاهی بالغ

چکیده:
مقدمه
فنیل هیدرازین یک ترکیب همولیتیک شناخته شده است که باعث ایجاد سمیت در گلبول های قرمز می گردد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی اثرات محافظتی احتمالی ژل رویال و ویتامین C در برابر آسیب های بافتی ناشی از فنیل هیدرازین در بیضه موش انجام شد.
روش بررسی
تعداد 64 موش نر بالغ به صورت تصادفی و به تعداد مساوی به هشت گروه تقسیم شدند. گروه اول سرم فیزیولوژی با دوز ml 1/0 به صورت داخل صفاقی دریافت کردند، گروه دوم فنیل هیدرازین با دوز gr100 mg/6 به صورت داخل صفاقی هر 48 ساعت دریافت نمودند، گروه سوم به همراه فنیل هیدرازین، ویتامین C با دوز mg/kg 250 به صورت روزانه و داخل صفاقی دریافت کردند. گروه چهارم به همراه فنیل هیدرازین، ژل رویال با دوز mg/kg 100 به صورت گاواژ روزانه دریافت کردند. گروه پنجم به همراه فنیل هیدرازین، ویتامین C و ژل رویال را با دوزهای مشابه گروه قبل دریافت کردند. گروه ششم ویتامین C، گروه هفتم ژل رویال و گروه هشتم ژل رویال و ویتامین C را با دوزهای مشابه گروه های قبل و بدون تزریق فنیل هیدرازین دریافت نمودند. پس از 35 روز نمونه های سرمی و بافتی تهیه و برای آزمایشات سرمی(تستوسترون، LH، FSH) و مطالعات هیستوشیمیایی(مالوری آزان، آلکالین فسفاتاز، Oil-Red-O ، PAS) مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج
نتایج نشان دهنده تغییرات هیستو شیمیایی بافت بیضه درگروه فنیل هیدرازین بود، که ژل رویال و ویتامین C توانستند تا حدودی این تغییرات را بهبود بخشند. همچنین آزمایشات سرمی نیز نشان دهنده کاهش معنی دار تستوسترون، FSH و LH بود که ژل رویال و ویتامین C توانستند از این کاهش جلوگیری کنند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد ژل رویال و ویتامین C از طریق مهار رادیکال آزاد می توانند آسیب های بافتی و سرمی ناشی از فنیل هیدرازین را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1140 تا 1154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!