اعم بودن علیت حد وسط در برهان لم از خارجی و تحلیلی و پیامد آن
نویسنده:
چکیده:
آنچه از معنای علیت مرتکز در ذهن است، علیت خارجی است و، به دنبال آن، معمولا شناخت از علیت حد وسط در برهان لم به گونه علیت خارجی است. از این رو، برخی همچون علامه طباطبایی بر این باورند که در فلسفه اولی به دلیل اینکه موضوع آن «موجود بما هو موجود» است و، بنابراین، چیزی بیرون از این موضوع نیست تا علت آن باشد، برهان لم که حد وسط در آن علت خارجی نتیجه است راه ندارد. این نوشتار بر آن است که در نقد این دیدگاه، افزون بر اشاره به پاسخ های دیگر، بر این پاسخ تمرکز کند که علیت، اعم از خارجی و تحلیلی است تکیه کلام بر سخنان برخی اندیشمندان است که ماهیت علیت تحلیلی را آشکار کرده، نشان می دهد که علیت حد وسط در برهان لم می تواند به گونه تحلیلی باشد و براهین لم به کاررفته در فلسفه اولی این گونه اند.
کلیدواژگان:
برهان لم ، علیت خارجی ، علیت تحلیلی ، مفهوم ، معنا ، مصداق
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
105 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536542
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!