مقایسه کیفیت زندگی و استرس ادراک شده بیماران مبتلا به سرطان ریه و معده با افراد بهنجار در شهر تبریز در سال1393

چکیده:
مقدمه
با توجه به نقش عوامل خطرساز روانی - اجتماعی و کیفیت زندگی ناسالم در سبب شناسی و فیزیوپاتولوژی بیماری سرطان، هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت زندگی و استرس ادراک شده در بیماران مبتلا به سرطان ریه و معده با افراد بهنجار در شهر تبریز است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی است که در آن 100 نفر از بیماران مبتلا به سرطان (50 سرطان ریه و 50 سرطان معده) و 50 نفراز افراد بهنجار، از طریق همتاسازی با گروه بیمار از شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه استرس ادراک‍ شده جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی براساس آلفای کرونباخ 81/0 و پرسشنامه استرس ادراک شده 89/0 برآورد شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
براساس یافته ها تفاوت معنی داری میان گروه های مورد مطالعه در استرس ادراک شده وجود داشت؛ به طوری که مبتلایان به سرطان ریه و معده نمرات بالاتری در استرس ادراک شده منفی نسبت به افراد عادی بدست آوردند (001/0=p)؛ اما بین سه گروه در کیفیت زندگی تفاوتی مشاهده نشد. همچنین در کیفیت زندگی و استرس ادراک شده بیماران مبتلا به سرطان با یکدیگر هیچ‍گونه تفاوتی وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به تفاوت استرس ادراک شده در بیماران مبتلا به سرطان نسبت به افراد عادی، انجام مداخلات روانشناختی در زمینه آموزش کنترل استرس ادراک شده در بیماران مبتلا به سرطان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!