میزان و علل مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه در بیمارستان های استان کرمانشاه طی سال های 93-1390

چکیده:
زمینه و هدف
شاخص های بهداشتی نمایانگر سطح سلامت در جامعه می باشند و میزان مرگ و میر کودکان یکی از مهم ترین شاخص های بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی هر جامعه است که در ارزیابی سلامت جامعه مورد توجه قرار می گیرد. این مطالعه با هدف تعیین میزان و علل مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه بیمارستانی در استان کرمانشاه انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، موارد ثبت شده مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه استان کرمانشاه طی سال های 93-1390 استخراج شد. اطلاعات شامل مشخصات دموگرافیک (سن، جنس متوفی، محل سکونت و شهرستان) و علت مرگ کودکان بر اساس دهمین طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-10) جمع آوری شد. موارد مرگ و میر کودکان در هر سال بر تعداد تولدها تقسیم شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
435 مرگ در بیمارستان های استان کرمانشاه ثبت شده بود. میانگین و انحراف معیار سن مرگ کودکان 99/13±33/13 ماه بود. بیشترین موارد مرگ مربوط به جنس پسر (9/54%) و از نظر محل سکونت، 78% (337 مورد) از افراد در شهر و بقیه در روستا بودند. بیشترین میزان مرگ مربوط به سال 1390 (6/3 مرگ در هر هزار تولد) و کمترین میزان مربوط به سال 1392 (5/2 مرگ در هر هزار تولد) بود. بیشترین علت مرگ کودکان مربوط به حوادث و سوانح (6/18%) و کمترین میزان علت منجر به مرگ مربوط به بیماری های سیستم ادراری- تناسلی بود (3%). بین جنسیت و محل سکونت با علل مرگ و میر کودکان ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجه گیری
با توجه به مهم ترین علل مرگ، طراحی مداخلات و آموزش والدین و کودکان در خصوص پیش گیری از سوانح و حوادث و بالا بردن آگاهی والدین در مورد علائم و نشانه های بیماری ها به ویژه بیماری های دستگاه تنفسی به منظور کاهش مرگ و میر کودکان، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1538065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!