معرفی واژه اختصاری پیکوز

نویسنده:
چکیده:
واژه اختصاری پیکوز PICOS در نگارش بخش مواد و روش های مطالعات مداخله ای (Interventional Studies)، جایگاه و کاربرد ویژه ای دارد. این نکته به خاطر آن است که حرف P از ابتدای کلمه بیمار (Patient) یا مسئله (Problem) و یا جمعیت (Population) اقتباس شده است. در حالی که حرف I از ابتدای کلمه مداخله (Intervention)، حرف C از ابتدای کلمه مقایسه (Comparison)، حرف O از ابتدای واژه پیامد (Outcome) و حرف S نیز از ابتدای واژگان طراحی مطالعه (Study Design) اقتباس گردیده است [1].
به این ترتیب، واژه اختصاری پیکوز در واقع، به محققین مطالعات مداخله ای یادآوری می نماید که به طور دقیق در مواد و روش های مقاله خود باید مشخص نمایند که مطالعه بر روی چه بیمارانی، چه مسئله ای و یا چه جمعیتی صورت پذیرفته است، چه مداخله ای انجام شده، گروه مقایسه شامل چه کسانی بوده و پی آمد مطالعه شامل چه نکته ای می شده و برای مطالعه، چه نوع طراحی خاصی در نظر گرفته شده است. بدون شک، آشنایی با واژه اختصاری پیکوز به نویسندگان، داوران و خوانندگان فرهیخته مجله دانشگاه نیز کمک می نماید تا مطالعات مداخله ای را با فراست بیشتری به رشته تحریر در آورده، داوری نموده و مطالعه نمایند.
همچنین، آشنایی با واژه پیکوز به متخصصین علوم بالینی کمک می نماید تا سوال بالینی خود را در قالب یک رهیافت جستجوی (Search Strategy) کارآ ترجمه نمایند[2]. چنین رهیافت جستجویی کمک می نماید تا متخصصین بالینی برای پاسخگویی به سوالات مورد نظر و در نتیجه تغییر در ممارست بالینی خود، به بهترین و دقیق ترین مطالعات انجام شده دسترسی پیدا نمایند [3].
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1538068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!