مطالعه سطوح بیان گیرنده های چسبندگی پلاکتی در فراورده های پلاکتی تغلیظ شده از پلاسمای غنی از پلاکت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
Platelet receptor glycoprotein Ibα (GPIbα) از کمپلکس رسپتوری GPIb-IX-V وPlatelet glycoprotein VI (GPVI) از جمله مهمترین گیرنده های پلاکتی هستند که در فرایند تشکیل لخته دخیل می باشند. GPIbα در شروع فرایند تشکیل لخته در شرایط جریان خون سرخرگی نقشی اساسی دارد در حالی که GPVI فارغ از میزان شدت جریان خون عروقی، در چسبندگی پایدار پلاکت ها دخالت می نماید. از آنجایی که افزایش زمان نگهداری تاثیرات سویی بر عمکرد پلاکت ها دارد مطالعه الگوی بیان این گیرنده ها در طول نگهداری فراورده های پلاکتی از نظر کیفی واجد اهمیت می باشد.
روش بررسی
این یک مطالعه تجربی است که در سال 1393 بر روی فراورده های پلاکتی حاصل از Platelet-rich plasma (PRP) تولیدی سازمان انتقال خون ایران انجام پذیرفته است. در این راستا پنج کیسه کنسانتره پلاکتی به مدت پنج روز نگهداری شدند و سطوح بیان GPIbα و GPVI در آن ها برحسب مقادیر میانگین شدت فلورسانس با فلوسایتومتری سنجیده شد.
یافته ها
میزان بیان GPIbα در روز اول (9/5±86 Mean fluorescence intensity، MFI=) بود که در روز سوم به (9/6±69 MFI=) کاهش (016/0P=) و در روز پنجم نیز به (7/7±61 MFI=) کاهش یافت (0094/0P=). بیان گیرنده GPVI نیز بر اساس MFI در روزهای یک، سه و پنج به ترتیب 3/3±6/20، 5/2±24 و 9/4±14 بود که در روز پنجم نسبت به روز سوم با تفاوت معناداری کاهش یافت (0213/0P=).
نتیجه گیری
با توجه به کاهش معنادار سطوح بیان GPIbα و GPVI در طول نگهداری پلاکت ها، به نظر می رسد که استفاده از فراورده های کهنه تر پلاکتی، اثرات سویی را در عملکردهای چسبندگی و در نتیجه کارآیی پلاکت ها جهت مصارف بالینی به جای گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1538108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!