تبیین ادراک اعضای هیات علمی در زمینه چالش های موجود درآموزش پزشکی پاسخگو: یک تحلیل محتوای کیفی

چکیده:
زمینه و هدف
آموزش پزشکی به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه های اخیر، با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش می باشد. با توجه به پیچیدگی های موجود در آموزش بالینی، تاثیرپذیری آن از عوامل مختلف محیطی، تغییرات اخیر در محیط بالینی، اهمیت پاسخگو بودن نسبت به بیماران و جامعه و چالش هایی که در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو وجود دارد، به نظر می رسد که تبیین ادراک اعضای هیات علمی در رابطه با چالش های موجود در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو که هدف این مطالعه بود، ضروری می باشد.
روش کار
این مطالعه به روش تحقیق کیفی با رویکرد سنتی تحلیل محتوا در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 1393 انجام گردید. دانش تولید شده در این رویکرد، بر اساس دیدگاه واحد و منحصر به فرد شرکت کنندگان و ریشه گرفته از داده های واقعی متن به دست آمد. مشارکت کنندگان، 8 نفر از اعضای هیات علمی بودند که بیشترین اطلاعات را در مورد عوامل زمینه ای اثرگذار بر آموزش پزشکی پاسخگو، بازگو نمودند (نمونه گیری هدفمند). مصاحبه های نیمه ساختارمند با آن ها صورت گرفت و از آن ها خواسته شد تا به توصیف تجربیات و ادراکات خود در خصوص آموزش پزشکی پاسخگو بپردازند. به این ترتیب، جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. همزمان با جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن ها نیز، ضمن در نظر داشتن معیارهای قابلیت اعتماد (Trustworthiness) انجام شد.
یافته ها
یافته ها شامل 4 درون مایه اصلی «آموزش معیوب و جامعه محور نبودن آن، مشکلات مدیریتی و کمبود منابع، عدم تعهد کافی در استادان به عنوان الگو (Role model) و بی انگیزگی دانشجو» بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، ضرورت تغییرات و تحول بنیادین و همه جانبه در برنامه های آموزشی و ارتقای روند آن ها، به نحوی که نیازهای جامعه به صورت برجسته تری در آن ها نمایان باشد، به خوبی احساس شد. همچنین، راهکارهایی جهت افزایش انگیزه در استادان و دانشجویان ارایه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!