بررسی اثرمحافظتی پاراآمینوپروپیوفنون بر تغییرات هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون در اثر تشعشعات گاما در موش صحرایی بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در دهه های اخیر تحقیقات زیادی در جهت جلوگیری از آثار تخریب پرتوهای یونیزان بر روی بافت های بدن صورت گرفته که یکی از آنها استفاده از مواد محافظت کننده در مقابل پرتو قبل از تابش اشعه می باشد. در این پژوهش اثرات پاراآمینوپروپیوفنون (PAPP) به عنوان محافظت کننده در مقابل پرتو بر تغییرات هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه تجربی روی 70 سر موش صحرائی نر بالغ ویستار انجام شد. موش ها به طور تصادفی به 10 گروه هفت تائی تقسیم شدند. به گروه کنترل آب و غذا داده شد و هیچ ماده آزمایشی خاصی خورانده یا تزریق نشد. گروه شاهد حلال (اتانول 96٪)تزریق شد. گروه های 3، 4 و 5، به ترتیب مقادیر mg/kg 40، 20، 10 پاراآمینوپروپیوفنون (PAPP) تزریق شد. گروه 6: تحت تاثیر اشعه گاما (به میزان 2 گری) قرار گرفتند. گروه 7: 1 سی سی اتانول دریافت کردند پس از گذشت نیم ساعت تحت تاثیر اشعه گاما (به میزان 2 گری) قرار گرفتند. گروه های 8، 9 و 10: این گروه ها به ترتیب PAPP با غلظت mg/ml/kg 40، 20،10 تزریق شد. بعد از گذشت نیم ساعت تحت تاثیر اشعه گاما (به میزان 2 گری) قرار گرفتند. همه تزریق ها برای مدت 3 روز انجام شد. از تمام گروه ها در پایان دوره آزمایش خون گیری شد و میزان هورمون های تستوسترون، FSH وLH مورد سنجش قرار گرفت.آنالیز آماری توسط نرم افزار 19 SPSS صورت پذیرفت.
یافته ها
در گروه تیمار با اشعه گاما با شدت 2 گری، میزان هورمون های LH، FSH و تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی دار (05/0 P≤) کاهش یافت. در گروه های تیمار شده با پاراآمینوپروپیوفنون (PAPP) و تشعشعات گاما، از غلظت کم به زیاد(PAPP)، به تدریج بر سطح هورمون های FSH، LH، تستوسترون افزوده شده به طوری که در غلظت حداکثر، سطح هورمون به سطح کنترل نزدیک شده است.
نتیجه گیری
PAPP توانسته آسیب های ناشی از تشعشعات گاما بر میزان هورمون تستوسترون،LH و FSH را کاهش دهد و اثر حفاظتی آن وابسته به دوز مصرفی می باشد. به نظر می رسد PAPP با کاهش اکسیژن رسانی و ایجاد هیپوکسی، سلول ها و بافت ها را از اثرات زیانبار رادیکالهای آزاد که تحت تاثیر تشعشعات گاما حاصل می شوند حفظ می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!