مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله ای زنان و دختران عادی و ارجاعی به اورژانس اجتماعی نیروی انتظامی

چکیده:
مقدمه
مهمترین هدفی که مراکز اورژانس اجتماعی دنبال می کنند فراهم آوردن پایگاهی امن برای ارجاع اولیه هر نوع آسیب اجتماعی است. به همین منظور، پژوهش حاضر به بررسی ویژگی-های شخصیتی و سبک های مقابله ای زنان و دختران ارجاعی در مقایسه با دختران عادی می پردازد.
روش
جامعه آماری را، کلیه ی زنان و دختران ارجاعی که در 6 ماهه ی اول سال 1390 به مرکز اورژانس اجتماعی شهر مشهد ارجاع شده بودند، تشکیل می دهد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 50 نفر از آنها انتخاب شدند. جامعه دختران عادی را دانشجویان جدیدالورود ساکن خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدادند. از طریق همتاسازی 50 نفر از دانشجویان جدیدالورود به طور تصادفی انتخاب و به عنوان گروه کنترل در پژوهش قرار گرفتند. سپس پرسشنامه های شخصیت آیزنک و راهکارهای مقابله ای فولکمن و لازاروس، بر روی گروه های مورد مطالعه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 و آزمون t مستقل استفاده گردید.
نتایج
بررسی نتایج بدست آمده نشان داد که زنان و دختران ارجاعی از لحاظ ویژگی های شخصیتی روان نژندی (05/0>p) و روانپریشی (01/0>p) تفاوت معناداری با گروه عادی دارند. همچنین در سبک مقابله ای هیجان مدار بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد اما در سبک مقابله ای مسئله مدار بین آن ها تفاوتی یافت نشد (06/0>p).
بحث: نتایج این پژوهش نشان داد که زنان و دختران ارجاعی، افرادی مضطرب، نگران، خشن و پرخاشگر و آماده ابتلا به افسردگی هستند و در مقابله با مشکلات، بیشتر از سبک های مقابله ای هیجان مدار نسبت به افراد سالم استفاده می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!