مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی در یادگیری درس «آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری آن ها» دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

چکیده:
زمینه و هدف
همراه بار شد سریع تکنولوژی و آموزش مبتنی بر اینترنت روش های یادگیری ترکیبی گسترش یافته و کلاس های سنتی به سوی محیط های یادگیری مجازی سوق داده شده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر دو روش آموزش سنتی و مجازی در یادگیری درس «آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری آن ها»، دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی با انجام تخصیص تصادفی ورودی ها به دو گروه شاهد و مداخله، 41 نفر دانشجویان ورودی مهر سال 1390 و 41 نفر ورودی بهمن همان سال، به ترتیب به عنوان گروه شاهد (تدریس توسط استاد درس مربوطه) و مداخله (آموزش مجازی با CD) انتخاب شدند. پس از پایان ترم تحصیلی ارزیابی از میزان تاثیر دو روش مذکور بر دانش دانشجویان با استفاده از پرسش نامه ی آگاهی سنجی تهیه شده که سنجش روایی صوری و محتوایی پرسش نامه با روش های کیفی بر اساس نظرات اساتید و در روش کمی با استفاده از نسبت روایی محتوایی 1+ = CVR و شاخص روایی محتوایی 1+ = CVI به استناد جدول لاوشه و پایایی آزمون بر اساس ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. میزان تاثیر دو روش مذکور بر عملکرد دانشجویان با استفاده از چک لیست آزمون عملکرد OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس کتب مرجع و نظرات اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران و شهید بهشتی و پایایی آزمون به روش تعیین همبستگی نمرات آزمون عملکردی با میانگین نمرات نظری و عملی بر اساس ضریب همبستگی پیرسون تایید شد. سپس ارزیابی آگاهی و عملکرد دانشجویان بر اساس پرسش نامه های تایید شده انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه روایی صوری و محتوایی پرسش نامه با روش کیفی بر اساس روش های استاندارد و در روش کمی به استناد جدول لاوشه، نسبت روایی محتوایی 1+ = CVR و شاخص روایی محتوایی 1+ =CVI بود و پایایی آزمون بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه و تایید شد. روایی صوری و محتوایی چک لیست آزمون عملکرد OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر اساس کتب مرجع و نظرات اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران و شهید بهشتی و پایایی آزمون به روش تعیین همبستگی نمرات آزمون عملکردی با میانگین نمرات نظری و عملی بر اساس ضریب همبستگی پیرسون به ترتیب 117/0 (429/0 =p) و 376/0 (008/0 =p) بود. همچنین همبستگی هر مهارت با نمره کل آزمون سنجش عملکرد به منظور تعیین ساختار درونی 84/0 (001/0=p) و پایایی کل آزمون بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 94/0 بود. میانگین سنی جامعه مورد پژوهش، در گروه آموزش سنتی 63/21 سال (انحراف معیار برابر با 859/0) و در گروه آموزش مجازی 59/21 سال (انحراف معیار برابر است با 789/1). در گروه آموزش مجازی 19 نفر از دانشجویان (3/46%) شاغل و در گروه آموزش سنتی تنها 8 نفر از دانشجویان (5/19%) شاغل بودند. گرچه نمرات نهایی آگاهی سنجی در دانشجویان گروه سنتی بالاتر از گروه مجازی بود اما این اختلاف معنی دار نبود (177/ 0=p). میانگین گروه مجازی در نمرات سنجش عملکرد 05/8 با میانگین گروه سنتی 02/8 تفاوت معنی دار نشان نداد (907/0 =p).
نتیجه گیری
به استناد نتایج حاصل در این مطالعه، روش آموزشی مجازی مشابه آموزش سنتی اهداف برنامه آموزشی را که افزایش دانش و عملکرد در حیطه درس «آشنایی با وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نگهداری آن ها»بود، موفقیت لازم را کسب نمودند به نحوی که می تواند به عنوان روشی جایگزین در دانشکده های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!