میزان یافته های اتفاقی از ناهنجاری های دندانی و پاتولوژی در بیماران اطفال: یک بررسی رادیوگرافیکی

چکیده:
زمینه و هدف
آنومالی های دندانی می تواند مادرزادی، تکاملی یا اکتسابی باشند و مشتمل بر تغییرات متنوع در تعداد، اندازه، الگوی رویش و مورفولوژی نرمال دندان هستند. به منظور تشخیص این ناهنجاری ها علاوه بر مشاهدات بالینی تحقیقات پاراکلینیکی مانند رادیوگرافی ضروری هستند. رادیوگرافی پانورامیک اجازه مشاهده آسان آنومالی ها و پاتولوژی ها و ضایعات در ناحیه فک و صورت را می دهد و حتی می تواند منجر به تشخیص یافته های تصادفی در بیمارانی شود که جهت معاینه اولیه مراجعه کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی یافته های اتفاقی از ناهنجاری های دندانی و پاتولوژی بیماران اطفال در کلیشه پانورامیک می باشد .
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-مقطعی از رادیوگرافی پانورامیک 150 بیمار اطفال که در سال 1392 به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز مراجعه کردند، استفاده شد. به منظور کاهش تفسیر غلط رادیوگرافی، دو مشاهده گر تصاویر را به طور مستقل از هم بر روی مانیتور مشاهده کردند. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر (Chi-square) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین نوع آنومالی و جنسیت ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان می دهد که بین نوع آنومالی و فک درگیر رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی نوع آنومالی با توجه به فک درگیر متغیر خواهد بود.
نتیجه گیری
رادیوگرافی پانورامیک یک رادیوگرافی ارزشمند برای کشف بسیاری از آنومالی های دندانی در معاینه اولیه بیماران به خصوص بیماران اطفال می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!