مهار تشکیل فیبرهای آمیلوئیدی ناشی از لیزوزیم سفیده تخم مرغ توسط عصاره مرزه و اثر آن بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی است که از ویژگی های اصلی آن رسوب پلاک های غیر طبیعی آمیلوئیدی ?A در مغز می باشد.گرچه مطالعات گسترده ای برای ساخت داروهای موثر در درمان این بیماری انجام شده است، اما تاکنون دارویی که بتواند تشکیل این تجمعات را مهار و علایم بیماری را بهبود ببخشد ساخته نشده است. یکی از روش های مهم درمانی، استفاده از عصاره گیاهان دارویی که غنی از ترکیبات آروماتیک هستند می باشد. در مطالعه حاضر، اثر عصاره مرزه در مهار تشکیل آمیلوئید حاصل از لیزوزی سفیده تخم مرغ و همچنین اثر آن روی حافظه فضایی موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش
تعداد 24 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با وزن 280-250 گرم به چهارگروه کنترل، دریافت کننده اسکوپولامین، دریافت کننده فیبرهای لیزوزیم و دریافت کننده فیبرهای لیزوزیم تشکیل شده در حضور عصاره مرزه تقسیم شدند. تمام موش ها به کمک ماز آبی تحت آزمون یادگیری و حافظه فضایی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که تزریق تجمعات آمیلوئیدی لیزوزیم به هیپوکامپ موش صحرایی باعث تخریب حافظه فضایی موش شده در حالی که تجمعات لیزوزیم تشکیل یافته در حضور عصاره مرزه غیر سمی بوده و با تزریق به موش روی یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی تاثیر ندارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عصاره مرزه قادر است به طور مستقیم تشکیل تجمعات آمیلوئیدی حاصل از لیزوزیم را مهار نماید و در نتیجه مانع تخریب حافظه فضایی در موش صحرایی گردد. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از پروتئین های مدل به عنوان یک ابزار معتبر در مطالعات مربوط به بیماری آلزایمر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
271
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!