تعیین وضعیت کیفیت آب رودخانه زرین گل استان گلستان با توجه به شاخص های کیفی آب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت آب رودخانه زرین گل با استفاده از شاخص های کیفی آب با توجه به وجود فعالیت های کشاورزی ، تفریحی و پرورش ماهی در اطراف این رودخانه، طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
با توجه به فعالیت های کشاورزی و دامداری اطراف رودخانه، 9 ایستگاه نمونه برداری مشخص شده و نمونه برداری با تناوب دو هفته یکبار در تابستان و پاییز انجام شد و پارامترهای مورد نیاز جهت محاسبه شاخص های کیفی آب طبق روش استاندارد اندازه گیری شد. با توجه به پارامترهای اندازه گیری شده شاخص کیفی آب (NSF WQI) و شاخص کیفیت آب های سطحی ایران (IRWQISC) محاسبه شد. پارامترهای اندازه گیری شده شامل پارامتر کلیفرم گرماپای، اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی، نیترات، اکسیژن محلول، هدایت الکتریکی، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی، فسفات، کدورت، سختی کل، pH و کل جامدات بود. به دلیل کاربردی بودن این طرح پژوهشی و ارزیابی وضعیت منابع آب استان گلستان و برنامه ریزی و مدیریت منافاتی با مسائل اخلاقی نداشت.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعه بر اساس هر دو شاخص نشان داد که این شاخص برای تمام ایستگاه ها بین 54 تا 61 بوده و براساس شاخص NSF WQI متوسط (70-50) و بر اساس شاخص IRWQISCدر دو طبقه متوسط(55-45) و نسبتا خوب(70 – 55/1) قرار می گیرد.
نتیجه گیری
پارامترهای تاثیرگذار شامل کل جامدات، کدورت، نیترات، درجه حرارت و کلی فرم مدفوعی بوده است. با توجه به شاخص به دست آمده مشخص شد که کیفیت آب رودخانه برای کشاورزی مناسب بوده، ولی برای مصارف شرب باید تصفیه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!