همسانه سازی و بیان ژن زیرواحد اتصالی سم شبه شیگا نوع 2 و بررسی ایمنی زایی آن در مدل حیوانی

چکیده:
هدف
اشرشیا کلی انتروهموراژیک (EHEC) با قدرت تولید سم شبه شیگا نوع 2 (Stx2) عامل اصلی اسهال خونی باکتریایی است. این پاتوژن در برخی موارد می تواند منجر به سندرم اورمی همولیتیک (HUS) و نارسایی کلیوی با درجه مرگ ومیر بالا شود. تولید Stx2 اصلی ترین عامل بیماری زائی سویه های EHEC است و ازاین رو خنثی سازی سم با آنتی بادی های سرمی اختصاصی به عنوان راهکار اصلی در روش های پیشگیری و درمان ضد HUS مطرح است. در این تحقیق، همسانه سازی، بیان پروتئین نوترکیب، خالص سازی و ایمنی زایی زیرواحد B سم Stx2 (Stx2B) که عامل اتصال سم به سلول های هدف است را شرح داده شده است.
مواد و روش ها
ژن stx2B با استفاده از PCR تکثیر و در ناقل بیانی pET28a همسانه سازی و ناقل بیانی به E. coli BL21-DE3 منتقل شد. پروتئین نوترکیب rSTX2B پس از ارزیابی بیان با استفاده از ستون نیکل خالص سازی شد. پروتئین rSTX2B تخلیص شده به عنوان کاندید ایمنی زایی به روش زیرپوستی در سه مرحله به موش های نژاد Balb/c تزریق شد. تولید آنتی بادی سرمی ضد rSTX2B در خون موش های ایمن شده با استفاده از آزمون الیزا مورد ارزیابی قرار گرفت. خنثی سازی سم در شرایط in vitro بر روی سلول های Hela و در شرایط in vivo با آزمون چالش موش های ایمن با سم Stx2 بررسی شد.
نتایج
با بررسی میزان IgG القا پاسخ ایمنی عمومی در موش های ایمن شده تائید شد. نتایج آزمون سلول های Hela نشان داد که سرم موش های ایمن قادر به خنثی سازی سم است. در آزمون چالش حدود 70 درصد از موش های ایمن زنده ماندند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پروتئین نوترکیب rSTX2B می تواند منجر به القا پاسخ ایمنی خنثی کننده در موش گردد و می تواند به عنوان یکی از اجزا اصلی واکسن علیه EHEC به کار برده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!