بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری در خصوص تمایل بیماران بستری به دریافت مراقبت توسط کارآموزان: اخلاق در آموزش

چکیده:
مقدمه و هدف
مطابق منشور حقوق بیمار نمی توان به صرف آموزشی بودن بیمارستان، روند آموزش یا پژوهش را به بیمار تحمیل کرد. اما برخی شواهد نشان می دهد در بسیاری از موارد، مراقبت از بیمار توسط دانشجویان بدون رضایت و تمایل بیماران صورت می گیرد که این امر یک چالش اساسی در آموزش پزشکی و اخلاق در آموزش بالینی می باشد. هدف از این مطالعه، تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی در خصوص رغبت بیماران به انجام مراقبت توسط کارآموزان در مراکز آموزشی درمانی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کیفی با 21 نفر از دانشجویان پرستاری بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، مصاحبه های نیمه ساختار به عمل آمد. ملاک اتمام نمونه گیری اشباع داده ها بوده است. سوالات درمورد تجربه دانشجویان از چگونگی رغبت بیمار به انجام مراقبت توسط دانشجو بوده است. مصاحبه ها ضبط، خط به خط دست نویس و مطابق روش آنالیز «تحلیل محتوای مرسوم» کدگذاری، طبقه بندی و تشکیل مفهوم شد.
نتایج
از تحلیل داده ها یک مضمون اصلی «بی اعتمادی» و مضامین فرعی «عدم رعایت حقوق بیمار»، «عدم ایجاد ارتباط موثر انسانی با بیمار»، «لزوم آموزش اخلاق در عملکرد بالینی» و «نداشتن صلاحیت و مهارت بالینی» استخراج شد. مشارکت کنندگان در تجربیات مراقبتی خود سعی در جلب اعتماد بیمار داشتند و ازطرفی بیماران با نگرانی و بی اعتمادی سعی در اجتناب از مراقبت شدن توسط کارآموزان داشتند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد دانشجویان پرستاری در کارورزی با چالش اخلاقی جلب رضایت بیماران برای مراقبت شدن توسط کارآموزان مواجه اند. به نظر می رسد آموزش علمی، آموزش مهارت های بالینی به منظور رسیدن به صلاحیت حرفه ای نسبی و همچنین دریافت آموزش های اخلاقی به دانشجویان پرستاری برای برخورداری از عملکرد بهتر در بالین کمک نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!