ارزیابی کیفیت خدمات بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز از دیدگاه بیماران

چکیده:
زمینه
ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت، تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران و برآوردن نیازها و انتظارات آن هاست. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بخش اورژانس از دیدگاه بیماران در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که به روش مقطعی در طی ماه های اسفند 1392 و فروردین 1393 صورت گرفت. جامعه آماری این مطالعه، کلیه بیماران بستری در بخش اورژانس بیمارستان نمازی بودند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد و حجم نمونه 582 نفر تعیین گردید. داده ها از طریق پرسشنامه سروکوال جمع آوری شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و آزمون تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 87/0 اثبات گردید .پرسشنامه، شکاف کیفیت را در شش بعد کیفیت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمینان، تضمین، همدلی، پاسخگویی و دسترسی به خدمات اندازه گیری کرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و به کارگیری آماره های توصیفی، آزمون های تی- زوجی، تی- مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد بیشترین و کمترین شکاف به ترتیب در ابعاد تضمین (86/ 0±55 /0-) و پاسخگویی (98/ 0±31/ 0-) بوده است. در ابعاد ملموسات، قابلیت اطمینان و دسترسی به خدمات بین انتظارات و ادراکات اختلاف معناداری وجود داشت (05/ 0>P) و در ابعاد پاسخگویی، تضمین و همدلی اختلاف معناداری وجود نداشت (05/ 0>P).
نتیجه گیری
کیفیت خدمات در بخش اورژانس این بیمارستان وضعیت مناسبی داشت؛ اما شکاف معنیدار کیفیت در برخی ابعاد در بیمارستان، بیانگر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه های بهبود کیفیت است تا رضایت مندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!