چشم انداز انصار الله یمن؛ جنبش یا دولت؟

نویسنده:
چکیده:
به دنبال تحولات سیاسی 2011 یمن و متعاقب آن تهاجم هوایی ائتلاف سعودی به خاک این کشور، جنبش انصار الله در مقام رهبر جریان مقاومت یمن به بازیگری مهم و اثرگذار در روند تحولات سیاسی و امنیتی تبدیل شده است. از این رو، تحلیل های زیادی پیرامون این جنبش مطرح و بررسی جایگاه و سطح بازیگری جنبش انصار الله در آینده تحولات سیاسی یمن از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است. براین اساس، مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش کلیدی است که «جنبش انصار الله در تحولات آتی سیاسی کشور یمن، در قالب چه الگویی می تواند به موفقیت دست یابد و نقشی کلیدی را در روند تحولات آتی داشته باشد؟» فرضیه مطرح شده در پاسخ به این پرسش بر این اساس است که «جنبش انصار الله با توجه به محدودیت هایی که در فرایند دولت سازی پیش رو دارد، در قالب مدل حزب الله لبنان مبتنی بر مشارکت در دولت سازی و حفظ ماهیت جنبشی خود، می تواند نقشی کلیدی را در آینده تحولات کشور یمن داشته باشد».
یافته های پژوهش حاضر نیز صحت فرضیه نوشتار را تایید کرده و با بررسی الگوهای مختلف دولت (به طور خاص دولت ائتلافی لبنان) و سناریوهایی مبتنی بر استقلال در دولت سازی، کناره گیری از قدرت، ادغام در حکومت و همکاری در دولت سازی این نتیجه حاصل شده که بهترین رویکرد برای جنبش انصار الله ، برگزیدن استراتژی شبیه حزب الله لبنان با توجه به ملاحظات بومی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!