سرمقاله: بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی

نویسنده:
چکیده:
اقتصادی
امروزه توسعه بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی (SMEs) به عنوان راهکاری جهت عبور از دوره گذار برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته توصیه می شود؛ به طوری که در بسیاری از نشست های سازمان های فراملیتی اقتصادی بر واژه
( Small and Medium Enterprises ) تاملی جدی صورت می گیرد. هم اکنون افزون بر 350 میلیون واحد صنعتی - تجاری با بیش از دو میلیارد نفر کارمند در جهان فعالیت می کنند که بیش از 90 درصد آنها را مو سسات کوچک و متوسط تشکیل می دهند. برخی کارشناسان با نگاهی تئوریک معتقدند، توجه به صنایع کوچک و متوسط، جامعیت بخشیدن به روند پست مدرن در دایره اقتصاد است. به اعتقاد آنان، بهره گیری از ویژگی های مو ثر این صنایع در رفع بسیاری از معضلات و دشواری های اقتصادی دنیای جدید ،که در پوشش مدرنیزم شکل گرفته است ، بیانگر این واقعیت است که فربه کردن بنگاه های اقتصادی، تنها راه افزایش نرخ رشد نیست. صنایع یا بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، سازمان های محدود اقتصادی هستند که با ایده کارآفرینی و بکارگیری سرمایه های کوچک، در فرآیند تولید شرکت می کنند. این صنایع که مینیاتور صنعتی کشورها محسوب می شوند، در پیوند با محدودیت های ناشی از کمبود سرمایه، بازار فروش و نیروی متخصص، در مقیاسی کوچک شکل گرفته اند تا با رفع انحصار، گسترش اشتغال و رشد تولید، به مولد ساختن نقدینگی، بالا بردن سطح رفاه و میزان محصول ناخالص ملی دست یابند. این واحدهای کوچک با تثبیت بازار اقتصادی، از طریق تنوع و وفور مشاغل و تولید، تصویر مناسبی از ثبات نرخ رشد را به نمایش می گذارند. این واحدها با توجه به ویژگی های خاص خود قادرند، در بخش های مختلف نظام اقتصادی کشور جای گرفته و تعامل مثبتی برای کاهش نارسایی های سیستم بازار فراهم کنند. تقویت جایگاه صنایع کوچک و متوسط در بازارهای جهانی، شکستن حصارهای ناشی از انحصار را بر بدنه اقتصاد ملی و حتی بین المللی، ممکن می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!