بررسی ارتباط پلی مورفیسم rs738409 ژن PNPLA3 با کبد چرب غیر الکلی در جمعیت جنوب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD ( طیفی از استئاتوز ساده تا سرطان کبد می باشد. در این بیماری علاوه بر عوامل زیست محیطی ، عوامل ژنتیکی نیز نقش مهمی دارند. پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی ) C>G ) rs738409 ژن PNPLA3 با افزایش محتوای چربی کبدی و آسیب های کبدی در اختلالات متابولیک همراه است. این مطالعه، ارتباط بین این پلی مورفیسم با بیماری کبد چرب غیر الکلی و پارامترهای دموگرافیکی و بالینی در بیماران جمعیت جنوب ایران بررسی میکند.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد شاهدی، 95 بیمار و 183 فرد کنترل بررسی شده اند. نمونه های خون بیماران از کوهورت کوار و نمونه های خون افراد نرمال از سازمان انتقال خون شیراز جمع آوری شد. ژنوتیپ های این پلی مورفیسم با روش PCR-RFLP تعیین گردید.
نتایج
نتایج ما نشان داد که اختلاف معناداری در ژنوتیپ و سن گروه بیمار و کنترل وجود دارد) 005 / 0 > )سن( ،01 / 0 (p-value (CG)= .همچنین ارتباطی بین اطلاعات دموگرافیک و بالینی بیماران و ژنوتیپ های مختلف این پلی مورفیسم یافت نشد.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، آلل G به عنوان آلل خطر محسوب نشد و افراد حامل ژنوتیپ CG ، 63 / 2 برابر احتمال ابتلای بیشتری به NAFLD داشتند) 63 / 295،OR= % CI ، 16 / 1 تا 98 / 5 ، 01 / 0p-value= (. سن یک فاکتور خطر در احتمال ابتلا به بیماری مطرح بود که با تعدیل متغیر سن و سه ژنوتیپ پلی مورفیسم rs738409 نشان داده شد که با در نظر گرفتن فاکتور سن،ژنوتیپ بیماران در ایجاد NAFLD نقشی ندارد. همچنین ارتباطی بین ژنوتیپ های بیماران و پارامترهای دموگرافیکی و بالینی مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1551904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!