مارکر بالقوه برای پیش بینی استخراج اسپرم در بیماران آزوسپرمیای غیر انسدادی: CDY) Y) سطح بیان کرومودومین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انتخاب بهترین بیومارکرها در استخراج اسپرم از بیضه در بیماران آزواسپرمیای غیرانسدادی هدف بسیار ارزشمندی است و به نظر می رسد که استفاده از ژن های کاملا اختصاصی بیضه گزینه بسیار مطلوبی در این راه است. یکی از ژن هایی که در بیضه به مقدار بسیار زیاد بیان می شود هیستون استیل ترانسفراز CDY1 است. این هیستون مودیفایر در هسته اسپرماتیدهای گرد تجمع می یابد، جایی که هایپراستیلاسیون هیستون ها در آن رخ داده است و سبب می شود که پروتئین های بسته بندی DNA مختص اسپرم یعنی ترانزیشن پروتئین ها و پروتامین ها، جایگزین هیستون ها شوند.

هدف

هدف از این مطالعه نیز بررسی ژنCDY1 به عنوان یک مارکر برای پیشبینی موفقیت در استخراج اسپرم در بیماران آزواسپرم غیرانسدادی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ازهمکاری 29 بیمار آزوسپرمیای غیر انسدادی (NOA) که تحت عمل استخراج اسپرم از بیضه (TESE) قرار گرفته بودند استفاده شد. نتیجه عمل 12 نفر از این بیماران مثبت (NOA+) و بقیه منفی (NOA-) بود. بیان ژن CDY1 و همچنین میزان کلی حضور پروتئین CDY1 در کروماتین حاصل ازبافت این بیماران به ترتیب با روش های Real-time PCRو ELISA مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که بیان ژن CDY1 و همچنین میزان کلی حضور پروتئین CDY1 در کروماتین در بافت بیضه گروه NOA- به طور معنی داری کمتر از گروه NOA+ بود.

نتیجه گیری

یافته های این تحقیق ارتباط بین عملکرد اندک CDY1 و شکست در استخراج اسپرم از بافت بیضه بیماران NOA- در مقایسه با NOA+ را ثابت کرد. بنابراین منطقی به نظر می رسد که CDY1 را به عنوان یک بیومارکر بالقوه برای پیش بینی حضور اسپرم طی استخراج آن از بیضه در نظر گرفت، گرچه این ادعا برای تایید نیاز به بررسی نمونه های بیشتری دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
383 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!