مولفه های رفتاراخلاقی پرستاران با بیماران برمبنای نظریه اخلاق فضیلت محور

پیام:
چکیده:
زمینه
رفتار اخلاقی جزئی جدانشدنی از فرایند مراقبت بوده و یکی از بایدهای حرفه پرستاری به شمار می آید. این پژوهش درصدد بوده است تا با کنکاش در مفهوم اخلاق و رفتار اخلاقی به واکاوی و کشف مولفه های رفتار اخلاقی پرستاران با بیماران بپردازد. ازاین رو مساله اصلی این پژوهش، شناسایی و معرفی مولفه ها و زیر مولفه های رفتار اخلاقی پرستاران در ارتباط با بیماران می باشد.
روش
در این پژوهش، از روش ترکیبی آمیخته- اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پرستاران بیمارستان های دولتی مشهد می باشد. نمونه آماری در بخش کیفی 14 نفر از پرستاران نمونه کشوری و در بخش کمی، 176 نفر از پرستاران با سابقه بودند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده و مدل اولیه رفتار اخلاقی مبتنی بر ابعاد و مولفه های رفتار اخلاقی پرستاران با بیماران استخراج گردید. جهت سنجش و برازش مدل از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس بهره گرفته شد.
یافته ها
نتایج حاصل از پژوهش در قالب سه مولفه اصلی «مراقبت آگاهانه و دلسوزانه»، «ایثار و فداکاری» و «تکریم بیمار» انتزاع گردید که هرکدام دربرگیرنده طبقات فرعی متعددی بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی گویای آن بود که تمامی مولفه ها و زیر مولفه ها به جز زیرمولفه «آموزش بیمار» مورد تایید قرارگرفتند. شاخص برازش تطبیقی مدل(CFI) نیز با استفاده از نرم افزار آموس 9/0 برآورد شد که نشان از برازش مدل انتزاع شده دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل، بیانگر آن بود که پرستاران فضیلت محور در شرایط بحرانی و حساس حتی حاضر هستند از جان خویش جهت مراقبت از بیماران گذشت نمایند که این امر نشاندهنده سطح بالای روحیه ایثار و فداکاری در میان پرستار آن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!