نیاز جهان

چکیده:
پیشینه تاریخی تفکر حفر یک کانال ارتباطی بین دریای مدیترانه و دریای سرخ از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. حدود2000 سال قبل از میلاد مسیح (ع) برای نخستین بار در مصر باستان حفر اولین راه آبی بین این دریاها به نام کانال فاراس به اتمام رسید. این کانال حدود 1500 سال به عنوان یک شاهراه آبی ارتباطی بسیار مهم برای اقتصاد مصر باستان محسوب می شدکه بعد به دلایل متعددی نظیر بی مبالاتی وعدم امکان تعمیرات مداوم و مشکلات مربوط به نگهداری آن، سرانجام در سال 610 قبل از میلاد از بین رفت. پس از یک مدت زمان طولانی، سرانجام در قرن هجدهم میلادی و در زمان لشکرکشی ناپلئون بناپارت به مصر فکراحداث یک راه ارتباطی بین دریای سرخ ومدیترانه در ذهن وی شکل گرفت که علاوه بر مزایای نظامی، از نظر اقتصادی نیز درمبادلات کالا و مسافر در جهان بسیار مؤثرخواهد بود. اما عمر وی و مشغله های گوناگون و در نهایت شکست او در خاورمیانه وعقب نشینی به فرانسه، مجال تفکر بیشترنیافت. در آن زمان این تصور نیز وجود داشت که به علت این که آب دریای سرخ بالاتر ازدریای مدیترانه است در صورت حفر این کانال ارتباطی، سیل عظیمی مناطق جنوبی کشور و مصر را تهدید خواهد کرد.
سرانجام پس از گذشت 70 سال پس از ناپلئون، یک مهندس فرانسوی به نام فردیناند دولسپس FERDINAND DELESSPSE)) باهمین ایده و تفکر، تصمیم گرفت این پروژه را عملی سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p155348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!