تاثیر منبع علوفه و دفعات تغذیه ی منابع مختلف نیتروژن بر عملکرد، قابلیت هضم ظاهری و متابولیت های خونی گاوهای شیرده هلشتاین

چکیده:
در این آزمایش، 12 راس گاو هلشتاین در اواسط دوره شیردهی (روزهای شیردهی 10 ± 100) در یک طرح مربع لاتین ناقص 6 × 6 با 4 دوره ی 21 روزه استفاده شدند. گاوها به یکی از 6 تیمار که در قالب یک طرح فاکتوریل 3×2 مرتب شده بودند، اختصاص داده شدند. تیمارها شامل: نسبت های متفاوت یونجه ی خشک به سیلاژ ذرت (35 به 15 و 15 به 35) و دفعات تغذیه ی منابع مختلف پروتئین قابل تجزیه در شکمبه، 1- تغذیه تمام جیره ی کاملا مخلوط یک بار در ساعت 9 صبح 2- تغذیه ی بخشی از کنجاله سویا در ساعت 9 شب 3- تغذیه ی بخشی از اوره در ساعت 9 شب بودند. ماده ی خشک مصرفی و تغییرات وزن بدن به صورت معنی داری تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفتند. تولید شیر خام و تولید شیر تصحیح شده بر اساس 5/3 درصد چربی به صورت معنی داری در گاوهای تغذیه شده با سیلاژ ذرت بیشتر بود(05/0P<). تغذیه ی کنجاله سویا در وعده ی عصر باعث افزایش تولید شیر خام، شیر تصحیح شده بر اساس انرژی و شیر تصحیح شده بر اساس 5/3 درصد چربی شد (01/0P<). جیره های آزمایشی تغییری در درصد چربی، پروتئین و لاکتوز شیر ایجاد نکردند. بازده خوراک تحت تاثیر منابع الیافی قرار نگرفت، ولی در گاوهای تغذیه شده با کنجاله سویا در وعده ی عصر افزایش یافت(05/0P<). قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، ماده آلی و الیاف نامحلول در شوینده خنثی در گاوهای تغذیه شده بر پایه سیلاژ ذرت تمایل به افزایش داشتند (1/0P<)، ولی تحت تاثیر دفعات تغذیه منابع پروتئین قرار نگرفتند. نیتروژن اوره ای پلاسما در 6 ساعت پس از تغذیه ی صبح به صورت معنی داری در گاوهای تغذیه شده با تمام منبع پروتئین قابل تجزیه در شکمبه در وعده ی صبح بیشتر بود (01/0P<). به طور کلی نتایج نشان دادند که جیره ی بر پایه سیلاژ ذرت باعث افزایش تولید و بهبود قابلیت هضم ظاهری نسبت به جیره ی بر پایه ی یونجه شد. همچنین، تغذیه ی بخشی (معادل یک درصد پروتئین خام جیره) از کنجاله سویا در وعده ی عصر باعث بهبود عملکرد در گاوهای شیرده هلشتاین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!