بررسی شیوع و عوامل خطر اختلالات اندام فوقانی در معلمان شهرستان سمنان

چکیده:
سابقه و هدف
اختلالات اندام فوقانی یکی از اختلالات شایع عضلانی اسکلتی در برخی از گروه های شغلی می باشد. با این وجود بررسی شیوع و عوامل مرتبط با آن در معلمان ایرانی بسیار محدود بوده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی شیوع و عوامل خطر اختلالات اندام فوقانی و هم چنین ارزیابی ارتباط بین مشخصه های فردی و شغلی معلمان با شیوع این اختلالات در معلمان شهرستان سمنان می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مطالعه مقطعی بوده که بر اساس معیارهای مطالعه، 586 معلم به صورت کاملا تصادفی از بین 22 مدرسه سطح مقاطع مختلف شهرستان سمنان انتخاب شدند. از طریق پرسش نامه های مرتبط، اطلاعاتی از مشخصه های فردی، شغلی، وضعیت سلامت، شدت درد، میزان شیوع دوره ای و عوامل مرتبط با آن جمع آوری گردید.
یافته ها
میزان شیوع اختلالات اندام فوقانی معلمان در همان زمان، یک ماه، 6 ماه، یک سال و در طول زندگی به ترتیب 4/46%، 2/50%، 3/57%، 60% و 6/62% بود. شیوع اختلالات مچ دست بالاتر از شانه و آرنج بود. ارتباط معنی درای بین شیوع این اختلالات با سن، جنسیت و سابقه تدریس در معلمان وجود داشت (05/0P<). نوشتن بر روی تخته در کلاس، کار با کامپیوتر، پاسچر نامناسب به هنگام تدریس و تصحیح تکالیف و برگه های امتحانی از جمله عوامل تشدید کننده ی ابتلا به اختلالات اندام فوقانی در معلمان بودند (03/0=P).
نتیجه گیری
شیوع اختلالات اندام فوقانی در معلمان بالا بوده و عواملی چون سن، جنسیت و سابقه تدریس و برخی از فعالیت های شغلی به طور معنی داری خطر ابتلا به این نوع اختلالات را در معلمان افزایش می دهند
زبان:
فارسی
صفحات:
880 تا 887
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!