کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به درد مزمن: تعیین نقش شدت و مدت درد

چکیده:
سابقه و هدف
علی رغم پژوهش های بسیاری که در زمینه ی درد و تاثیرات آن بر کیفیت زندگی بیماران انجام گرفته است، هنوز اطلاعات کاملی از عوامل درگیر در آن از جمله شدت و مدت درد و چگونگی تاثیرات این عوامل در بیماران در دسترس نمی باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش شدت درد و مدت درد بر کیفیت زندگی مبتلایان به درد مزمن انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی-تحلیلی جامعه پژوهش را بیماران مراجعه کننده به مراکز درد در بیمارستان های شهر تهران در سال 92-91 تشکیل دادند که به روش تصادفی چند مرحله ای تعداد 300 نفر از میان آنان انتخاب شدند. برای اندازه گیری شدت درد از مقیاس 0 تا 10 درجه ای و مدت درد بیماران نیز از آن ها پرسیده شد. پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی نیز برای اندازه گیری کیفیت زندگی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که شدت و مدت درد با کیفیت زندگی و ابعاد مختلف آن هم بستگی معنادار دارند (05/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این بود که شدت درد می تواند کیفیت زندگی و ابعاد آن را در بیماران پیش بینی نماید (001/0P<)، که بیش ترین قدرت پیش بینی آن مربوط به حیطه جسمانی بود، اما مدت درد نتوانست کیفیت زندگی و ابعاد آن را در این افراد پیش بینی کند (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش شدت درد در مقایسه با مدت درد نقش مهم تری در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد مزمن به خصوص حیطه ی جسمانی آن دارد
زبان:
فارسی
صفحات:
836 تا 843
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!