تاثیر هیدراسیون داخل وریدی بر فاصله زمانی از پارگی پرده ها تا شروع دردهای زایمانی (latency period)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زایمان زودرس با موربیدیته و مورتالیته ی پری ناتال بسیار چشمگیری همراه است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر هیدراسیون داخل وریدی بر روی فاصله زمانی از پارگی پرده ها تا زایمان در زنان باردار پره ترم با پارگی زودرس کیسه ی آب می باشد.
روش بررسی
24 زن باردار 28 تا 34 هفته با بارداری تک قلویی که اندکس مایع آمنیوتیک (Amniotic Fluid Index= AFI) آن ها ≤ 5 سانتی متر بود، در دو گروه مطالعه و کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. در افراد گروه مطالعه 1 لیتر سرم ایزوتونیک به شکل بولوس در طی 30 دقیقه انفوزن شد. گروه کنترل درمان انتظاری را دریافت نمودند. فاصله ی زمانی از زمان هیدراسیون در دو گروه مورد مطالعه قرار گرفت. تست T مستقل و T زوج به ترتیب برای مقایسه ی دو گروه و میانگین فاصله زمانی از پارگی پرده ها تا زایمان قبل و بعد از هیدراسیون مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که اندکس مایع آمنیوتیک در 90 دقیقه بعد از لحاظ آماری کاهش چشمگیری در گروه مطالعه و کنترل داشت. میانگین فاصله ی زمانی تا زایمان در گروه مطالعه 41/196 ساعت (9/316-9/75 :%95 CI) و در گروه کنترل 58/140 ساعت (9/270-2/10 :%95 CI) بود؛ ولی این تفاوت ها مابین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبودند (490/0P=).
نتیجه گیری
مطالعه ی حاضر نتوانست اثر چشمگیر هیدراسیون را به عنوان یک روش پروفیلاکسی بر روی افزایش حجم مایع آمنیوتیک و در نتیجه بر روی افزایش فاصله زمانی از پارگی پرده ها تا زایمان نشان دهد؛ بنابراین مطالعات بیشتر با تعداد حجم نمونه ی بیشتر و در فواصل مختلف برای روشن سازی اثرات هیدراسیون بر روی فاصله زمانی از پارگی پرده ها تا زایمان در زنان باردار پره ترم با پارگی زودرس کیسه ی آب لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!