جداسازی و شناسایی باکتری های لاکتوباسیلوس با پتانسیل پروبیوتیکی از لبنیات سنتی کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
لاکتوباسیلوس ها متداول ترین سویه های پروبیوتیکی هستند که دارای خصوصیت ضدمیکروبی نیز می باشند. هدف از این پژوهش، مطالعه خصوصیت پروبیوتیکی و اثر ضدمیکروبی لاکتوباسیلوس های بومی جدا شده از لبنیات می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق 26 سویه لاکتوباسیلوس از نمونه های شیر، ماست و پنیر بومی، جداسازی شدند. تمامی جدایه ها ازنظر مقاومت به اسید (pH های 2، 3 و 4) و غلظت های نمک های صفراوی (0/3، 0/5 و 1% وزنی/حجمی) مورد بررسی قرار گرفتند. اثر ضد میکروبی این جدایه ها بر روی باکتری های پاتوژن لیستریا منوسیتوژنز، انتروکوکوس فکالیس، اشریشیا کلی PTCC 1330، استافیلوکوکوس اورئوس PTCC 1112 و باسیلوس سرئوسPTCC 1015 با استفاده از روش چاهک، مطالعه شد. سپس سویه های مقاوم به شرایط اسیدی و نمک های صفراوی که اثر ضدمیکروبی خوبی از خود نشان دادند، توسط توالی یابی ژن 16S rRNA شناسایی شدند.
یافته ها
در پژوهش حاضر 96/15% جدایه ها توانستند رشد باکتری های پاتوژن را مهار نمایند. 61/5% جدایه ها به 2 pH و 84/62% به غلظت 0/3% نمک صفراوی مقاوم بودند ولی تنها دو سویه 53C و 22CL بیشترین تحمل را در شرایط اسیدی و غلظت بالای نمک های صفراوی از خود نشان دادند. بر اساس آنالیز فیلوژنتیکی بر پایه توالی یابی 16S rRNA مشخص گردید این دو سویه به گونه لاکتوباسیلوس کازئی تعلق دارند.
بحث: بر اساس یافته های به دست آمده می توان از دو سویه مقاوم جدا شده به عنوان آغازگرهای پروبیوتیکی در تهیه فراورده های لبنی پروبیوتیک، استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!