بررسی اثر اسانس گیاهان اسفند، آویشن دنایی و چویل بر عفونت سوختگی ناشی از سودوموناس ائروژینوزا مولد اگزوتوکسین A در موش سوری آزمایشگاهی

چکیده:
زمینه و هدف
زخم سوختگی محل مناسبی برای بروز عفونت های مقاوم به درمان می باشد و باکتری سودوموناس ائروژینوزا رایج ترین باکتری مولد این عفونت ها می باشد. بنابراین، تحقیق در زمینه بدست آوردن داروهای موثر ضروری بنظر می رسد. هدف از این تحقیق، شناسایی اثر ضد باکتریایی گیاهان آویشن دنایی، چویل و اسفند برروی عفونت زخم سوختگی ناشی از سودوموناس ائروژینوزا و مقایسه آن با اثر آنتی بیوتیک های منتخب بر روی این باکتری می باشد.
روش بررسی
اثر ضد سودوموناسی اسانس گیاهان با استفاده از تست چاهک بررسی گردید. جهت ارزیابی ترمیم زخم های سوختگی عفونی از تیمار با دو اسانس اسفند و آویشن دنایی بر روی زخم سوختگی موش سوری استفاده شد. مساحت زخم و درصد بهبودی اندازه گیری و شد. در روز 16 روز بعد از ایجاد عفونت از گروه های آلوده جهت بررسی تعداد نوتروفیل و لنفوسیت ارزیابی گردید.
یافته ها و
نتیجه گیری
نتایج حاصل از اندازه گیری قطر هاله عدم رشد علیه سودوموناس ائروژینوزا برای اسانس آویشن دنایی بیشترین نتیجه را در برداشت. تعداد کلنی در گروه درمان شده با گیاهان و سیپروفلوکساسین تفاوت معنی داری نسبت به گروه شاهد و گروه درمان شده با جنتامایسین نشان داد. در شمارش گلبول های سفید خون موش های آلوده شاهد و درمان شده با جنتامایسین کمتر از سطح نرمال قرارگرفت در صورتی که تعداد این سلول ها در خون گروه های درمان شده با گیاهان دارویی و سیپروفلوکساسین در محدوده نرمال مشاهده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده از گونه های گیاهی و درمان زخم سوختگی عفونی می توان پس از مطالعات وسیع تر، به عنوان یک داروی ضد سودوموناس مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!