شناسایی ایزوله های کلبسیلا پنومونیه دارای ژن blaCTX و تعیین مقاومت متقاطع آنها در بیماران بستری در بیمارستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کلبسیلا پنومونیه یکی از اعضای خانواده انتروباکتریاسیه است که سبب عفونت های بیمارستانی می شود. در حال حاضر، با ظهور سویه های مقاوم به چنددارو (MDR) این باکتری در جهان، روبرو هستیم. هدف از مطالعه حاضر جداسازی کلبسیلا پنومونیه از بیماران بستری در بیمارستان، شناسایی ایزوله های دارای ژن blaCTX، تعیین Cross-resistance و شناسایی ایزوله های حساس وابسته به دوز (Susceptible-dose dependent (SDD)) نسبت به سفپیم بود.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی، 111 سویه کلبسیلا پنومونیه از بیماران بستری در بیمارستان های قطب الدین، فقیهی و نمازی شیراز (ایران) جداسازی شدند. ایزوله ها بر اساس تست های بیوشیمیایی موجود در سیستم API20E به عنوان کلبسیلا پنومونیه شناخته شدند. تست حساسیت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و پروتکل سازمان استانداردهای بالینی و آزمایشگاهی (CLSI 2014) انجام شد. ایزوله های حساس وابسته به دوز نسبت به سفپیم شناسایی شدند. شناسایی سویه های تولیدکننده AmpC β-lactamase با استفاده از دیسک های سفوکسیتین و سفپیم انجام گرفت. از روش ملکولی PCR برای شناسایی سویه های دارای ژن blaCTX استفاده شد.
یافته ها
به طور کلی 111 ایزوله کلبسیلا پنومونیه، مورد مطالعه قرار گرفتند. کم اثرترین دارو سفتازیدیم (8/37 درصد ایزوله ها حساس بودند) بود. همه سویه های SDD حساس به ایمی پنم و کلیستین بودند. کلیستین (4/96%) و ایمی پنم (3/88%) موثرترین آنتی بیوتیک ها بر ضد ایزوله ها بودند. میزان مقاومت به جنتامایسین 4/41 درصد بود. نتایج انجام PCR به منظور جستجوی ژن blaCTX در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه نشان داد که 3/70 درصد سویه ها دارای این ژن بودند.
نتیجه گیری
این نتایج نشان داد که سویه های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به چنددارو (MDR) و مقاوم به طیف وسیعی از داروها (XDR) در حال افزایش است و کمتر آنتی بیوتیکی ممکن است برای درمان عفونت های ناشی از این سویه ها مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!