عوامل پیشگویی کننده آغاز و تداوم رفتار شیردهی در مادران دارای کودک 6 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده

چکیده:
زمینه و هدف
تغذیه انحصاری با شیر مادر موضوعی مهم در زمینه ارتقا سلامت کودکان است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مرتبط پیشگویی کننده رفتار شیردهی به منظور شناخت رفتار شیردهی در مادران ایرانی بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت طولی انجام شد. نمونه پژوهش 1445 از مادران دارای کودک شش ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین در سال 1393 بودند. متغیرهای جمعیت شناختی و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده توسط پرسشنامه اندازه گیری شد. ارتباط عوامل با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون سنجیده شد. برای تجزیه وتحلیل سایر داده ها از رگرسیون سلسله مراتبی و رگرسیون لجستیک با استفاده از SPSS ورژن 21 استفاده شد.
یافته ها
میانگین سن مادران شرکت کننده در مطالعه برابر5/5 ± 28/6 سال بود. 75/2% مادران خانه دار بودند. متغیرهای همچون سن، درآمد، اشتغال و نخست زایی با تغذیه انحصاری با شیر مادر رابطه معنادار داشت (05/p<). سازه های نظریه رفتاری برنامه ریزی شده به طور معناداری تغذیه انحصاری با شیر مادر را با پیش بینی 59% واریانس عوامل پیش بینی نمود. خودهویتی و هنجارهای اخلاقی توانست واریانس را تا مقدار 15% افزایش دهد. همچنین مادران جوان و با سطح آموزش پایین و درآمد ناکافی، ریسک بالاتری در جهت توقف شیردهی داشتند.
نتیجه گیری
به منظور بهبود شیردهی انحصاری باید مداخلات لازم در جهت ارتقا دانش، نگرش و کنترل رفتاری بین مادران جوان با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین به منظور بهبود شیردهی انحصاری در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!