بررسی آلودگی رسوب خشک اتمسفری هوای شهر همدان به عناصر کبالت، کروم و منگنز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
فلزات سنگین از آلاینده های مهمی هستند که همراه ذرات معلق در جو پراکنده شده و به دلیل اثرات سمی و سرطان زایی، اندازه گیری و کنترل آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا این پژوهش با هدف بررسی غلظت عناصر کبالت، کروم و منگنز در رسوب خشک اتمسفری شهر همدان در سال 1393 انجام یافت.
روش کار
پس از جمع آوری 12 نمونه گرد و غبار هوا از 3 ایستگاه منتخب به روش استاندارد و انجام مراحل آماده سازی آن ها در آزمایشگاه، نسبت به قرائت غلظت فلزات سنگین در نمونه ها توسط دستگاه نشر اتمی اقدام شد. همچنین پردازش آماری داده ها نیز توسط نرم افزار SPSSانجام یافت.
نتایج
کمینه و بیشینه میانگین غلظت عناصر بر حسب میلی گرم در کیلوگرم برای کبالت با 19/0 و 29/0 به ترتیب مربوط به ایستگاه های کم ترافیک و پرترافیک، برای کروم با 65/0 و 02/1 به ترتیب مربوط به ایستگاه های کم ترافیک و حومه و برای منگنز با 23/7 و 82/8 به ترتیب مربوط به ایستگاه های کم ترافیک و پرترافیک می باشد. همچنین مقایسه میانگین غلظت فلزات با رهنمود سازمان بهداشت جهانی نشان داد که میانگین غلظت فلزات کم تر از حد مجاز است.
نتیجه نهایی: گرچه در حال حاضر میانگین غلظت عناصر مورد ارزیابی در گرد و غبار هوای شهر همدان بیش تر از حدمجاز نیست، اما عدم پایش مداوم غلظت فلزات سنگین در گرد و غبار و ذرات معلق هوای شهرها، می تواند منجر به ورود انواع آلاینده های مضر از جمله فلزات سنگین به هوا شده و سلامت شهروندان را با مخاطره مواجه کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!