ارزیابی تاثیر امواج 2100 مگاهرتز گسیل شده از نسل سوم تلفن های همراه بر ایجاد استرس اکسیداتیو و جذب ریوی 99mTC-MIBI در ریه موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
رادیوداروی 99mTC-MIBI در اسکن های قلبی به طور اختصاصی در قلب تجمع می یابد ولی جذب قابل توجهی نیز در ریه دارد. افزایش جذب ریوی ممکن است باعث تغییر جذب قلبی شود و با توجه به مجاورت قلب با ریه در کیفیت تصویر اسکن شده موثر است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی میزان تجمع ریوی رادیوداروی 99mTC-MIBI در اثر تابش امواج 2100 مگاهرتز تلفن همراه می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه موش های صحرایی نر نژاد ویستار پس از تزریق وریدی رادیوداروی 99mTC-MIBI، در قفس قرار گرفته و گروه های آزمون به وسیله گوشی تعبیه شده در زیر قفس، به مدت (15 و 30) دقیقه تحت تابش امواج 2100 مگاهرتز قرار گرفتند. برای گروه های شاهد تلفن همراه در حالت Standby قرار داشت. اکتیویته ریه توسط دزکالیبراتور و وزن ریه به وسیله ترازوی دیجیتال اندازه گیری شد و مقادیر سرمی MDA و Catalase با تکنیک الایزا مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج
تابش امواج 2100 مگاهرتز به مدت 15 و 30 دقیقه، به طور معنی داری جذب ریوی 99mTC-MIBI را افزایش داده و باعث ایجاد روند کاهشی معنی دار تغییرات اکتیویته ویژه ریه با زمان می شود ولی هیچ تغییر قابل توجهی در سطح استرس اکسیدایتو ایجاد نمی کند.
نتیجه گیری
چنانچه فردی به منظور تهیه اسکن قلب مورد تزریق رادیوداروی 99mTC-MIBI قرار گیرد و در فاصله زمانی تزریق تا تهیه اسکن تحت تابش امواج 2100 مگاهرتز تلفن همراه قرار داشته باشد به علت افزایش جذب رادیودارو در ریه ممکن است اسکن قلبی دچار آرتیفکت شود و تشخیص بیماری به درستی صورت نگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!