تاثیر گرلین بر نسبت بیان ژن Bax/Bcl-2 در بافت ریه موش های صحرایی نگهداری شده در شرایط هیپوکسی مزمن

چکیده:
زمینه و هدف
گرلین اعمال شناخته شده متعددی دارد. یکی از نقش های جدید آن اثر ضد آپوپتوزی می باشد. اما این اثر گرلین در آپوپتوز احتمالی القا شده توسط هیپوکسی محیطی در بافت ریه موجود زنده بررسی نشده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر تیمار با گرلین بر میزان نسبت Bax/Bcl-2 به عنوان شاخص رخداد آپوپتوز در بافت های ریه موش های صحرایی نگهداری شده در هیپوکسی مزمن می باشد.
روش بررسی
تعداد 24 سر موش های صحرایی نر نژاد ویستار به سه گروه کنترل (C)، هیپوکسی (H) و هیپوکسی همراه با گرلین (H+G) تقسیم شدند. القای هیپوکسی در اطاقک حاوی اکسیژن 11درصد به مدت 2 هفته صورت گرفت. در طول مطالعه گروه های درمان، تزریق روزانه زیرجلدی سالین و گرلین دریافت نمودند. نسبت بیان ژنی Bax/Bcl-2 توسط Real-Time PCR اندازه گیری شد. تغییرات بافت شناسی در عروق ریه جدا شده با رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
هیپوکسی مزمن سبب افزایش ضخامت دیواره و کاهش قطر مجرای عروق ریوی گردید و درمان با گرلین این تغییرات را به شرایط نرمال برگرداند. نسبت بیان ژن Bax/Bcl-2 در در بافت های ریه ی حیوانات هیپوکسیک در مقایسه با گروه کنترل تغییر معنی داری نشان نداد و در عین حال درمان با گرلین نیز نتوانست این نسبت را تغییر دهد.
نتیجه گیری
هیپوکسی مزمن، علی رغم تغییرات بافتی در عروق ریه الزاما به آسیب سلولی منجر نمی شود. درمان با گرلین اگرچه تغییرات بافتی را بهبود می بخشد ولی تاثیری بر میزان کلی آسیب بافت ریه نداشت. به نظر می رسد مطالعات بیشتری به خصوص در سطح سلول های اندوتلیال و عضله ی صاف عروق ضروری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!