سلامت معنوی در سالمندان ایرانی: یک پژوهش کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه بیشترین افزایش جمعیت در گروه سنی سالمندان و در کشورهای رو به توسعه از قبیل ایران می باشد، هرچند پژوهش هایی درباره سلامت سالمندان صورت گرفته است، اما کم تر بعد معنوی سلامت سالمندان ایران مورد پژوهش قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف کاوش معنا و مفهوم سلامت معنوی در سالمندان ایرانی صورت پذیرفته است.
روش
پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی از نوع پژوهش پدیده شناسی هرمنوتیک بر اساس روش ون مانن می باشد. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند 16 سالمند از پارک ها، محل کار و فرهنگسرای سالمندان انتخاب و مورد مصاحبه های عمیق باز پاسخ قرار گرفتند. با اجازه از سالمندان مصاحبه ها ضبط و پس از دست نویس کردن و به دست آوردن درک جامعی از آن ها، بر اساس فعالیت های پژوهشی ون مانن تجزیه و تحلیل گردیدند. در این پژوهش صحت یافته های کیفی بر اساس ملاک های اعتبار، تاییدپذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت انتقال مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مضامین نعمت الهی، امیدواری و آرامش در تبیین مفهوم سلامت معنوی سالمندان به دست آمد. مضمون نعمت الهی شامل سلامت معنوی به عنوان نعمت، تقدیر الهی و مسوولیت پذیری بود. مضمون امیدواری دربرگیرنده احساس وجود، غلبه بر ناامیدی ها و زیبابینی بود. مضمون آرامش دربرگیرنده آرامش به عنوان باور و اعتقاد درونی و نماد بیرونی آن بیان شد.
بحث و نتیجه گیری
سلامت معنوی در سالمندان از ابعاد مهم سلامتی سالمندان است. سلامت معنوی سالمندان ایرانی در ارتباط نزدیکی با اعتقادات و باورهای مذهبی آنان است که به زندگی جهت و معنا می بخشد. این امر بایستی در برنامه های مرتبط با سلامت سالمندان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!