ارزیابی میزان ماده آلی حاصل از شبکه عصبی مصنوعی در چهارچوب چینه نگاری سکانسی: مطالعه موردی از سازند پابده در میدان نفتی مارون

چکیده:
ارزیابی ویژگی های ژئوشیمیایی در یک چهارچوب چینه نگاری سکانسی، همزمان با افزایش دقت تفاسیر، تاثیرات حاصل از تغییر در شرایط محیطی برروی این ویژگی ها را نیز آشکار می نماید. دراین مطالعه، بهره جستن از روش شبکه عصبی مصنوعی جهت سنجش کربن آلی کل (TOC) از طریق داده های پتروفیزیکی، منجر به طراحی شبکه ای سه لایه ای از نوع پس انتشارخطا با دقت کلی 89% گردید. مطالعه سکانسی نشان داد که در طول ته نشست سازند پابده میدان مارون (ائوسن میانی - الیگوسن پیشین) چندین پیشروی و پسروی دریا رخ داده که این نوسانات، شرایط گوناگون محیطی را جهت غنی شدگی یا عدم غنی شدگی فراهم آوردهاست. به همین دلیل TOC در بخش های مختلف سازند از 45/0 تا 4 درصد وزنی متغیر می باشد. این تحقیق انطباق بسیار خوبی را بین مرزهای پتروفیزیکی، ژئوشیمیایی و سکانسی نشان می دهد. همچنین مشخص گردید که بهترین شرایط محیطی در زمان ائوسن پسین فراهم آمده که حاکمیت این شرایط، معلول افزایش تراز آب دریا و در نتیجه، ازدیاد ورود مواد آلی و ایجاد شرایط احیای لازم جهت حفظ این مواد بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!