اثر هیپوکلریت سدیم بر ریزنشت باندینگ عاجی لبه مینایی دو مرحله ای Single bond و One step با حلالهای گوناگون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ریزنشت از عوامل مهم شکست ترمیمهای کامپوزیتی است. هدف از این مطالعه تعیین اثر کاربرد هیپوکلریت سدیم بر میزان ریزنشت باندینگ عاجی لبه مینایی دو مرحله ای Single bond و One step با حلالهای گوناگون می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی هشتاد دندان قدامی سالم مندیبل ثنایای تحتانی گاو جمع آوری شد. در سطح باکال دندانها، حفرات Cl v در مینا ایجاد و نمونه ها به هشت گروه ده تایی تقسیم شدند. تمامی نمونه ها با کامپوزیت ترمیم و کیور گردیدند. بعد از آن نمونه ها پس از غوطه وری به صورت طولی در جهت باکولینگوالی برش داده شدند. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل و در نهایت با آزمونهای آماری Kruskal- Wallis و One-Sample Kolmogroov-Smirnov نتایج ارائه گردید.
یافته ها
میزان ریزنشت در بین روش های آماده سازی مختلف اختلاف معنی دار وجود داشت. بالاترین میزان ریزنشت در روش اسید+ هیپوکلریت سدیم و پایینترین میزان ریزنشت در کاربرد هیپوکلریت سدیم+ اسید بود. در روش های آماده سازی مختلف، در هر روش به تفکیک بین باندینگ های مختلف به جز روش هیپوکلریت سدیم+ اسید تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود داشت. در روش اسید+ هیپوکلریت سدیم بالاترین میزان ریزنشت در باندینگOne step و پایینترین میزان ریزنشت در Single bond بود. در روش هیپوکلریت به تنهایی، میزان ریزنشت از نظر آماری بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. در گروه کنترل، بالاترین میزان ریزنشت متعلق به Single Bond بود. همچنین اثر متقابل روش های آماده سازی گوناگون و نوع باندینگ از نظر آماری معنی دار است. (001/0=P.V)
نتیجه گیری
کاربرد هیپوکلریت سدیم قبل از اچینگ عاج جهت برداشت مواد آلی عاج، موجب افزایش میزان ریزنشت در باندینگ، One step در مقایسه با روش اچینگ به تنهایی شد. اما استفاده از هیپوکلریت سدیم بعد از اچینگ در Single bond موجب بهبود سیل در ترمیم شد. در روش کاربرد هیپوکلریت سدیم بدون اچینگ در مقایسه با روش اچینگ تغییر معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!