تاثیر طرح مراقبت حمایتی: فرایند جدید ارائه مراقبت پرستاری قبل از عمل بر شاخص های فیزیولوژیکی بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پذیرش در بیمارستان و انتظار برای پروسیجرهای تهاجمی هم چون آنژیوگرافی عروق کرونر به عنوان یک رویداد فوق العاده اضطراب زا می باشد که اثرات مخرب رفتاری و شناختی درازمدتی را بر بهبودی بیماران بجای می گذارد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر طرح مراقبت حمایتی قبل از عمل بر شاخص های فیزیولوژیکی بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در مرکز آموزشی درمانی قلب سیدالشهدا ارومیه می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر از نوع تجربی با طرح پیش و پس آزمون بود که در آن 124 نفر از بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان سیدالشهدا که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (62 نفر) و کنترل (62 نفر) تخصیص شدند. در گروه مداخله مراقبت های معمول بخش و همچنین مداخلات مبتنی بر برنامه مراقبت پرستاری قبل از آنژیوگرافی انجام گرفت، درحالی که گروه کنترل فقط مراقبت های معمولی بخش را دریافت نمودند. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس اضطراب و آگاهی قبل از عمل آمستردام (APAIS)، بررسی فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج جیوه ای با مارک ریشتر و گوشی پزشکی لیتمن و اندازه گیری ضربان قلب با استفاده از دستگاه پالس اکسی متری دیجیتال (مدل bitmos-sat805) بود. داده های جمع آوری شده پس از واردکردن در نرم افزار (SPSS v.13) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد در بیماران گروه مداخله دریافت کننده مراقبت پرستاری بر اساس طرح مراقبت حمایتی جدید، شاخص های فیزیولوژیک (نمرات اضطراب، تعداد ضربان قلب و همچنین میزان فشارخون) قبل از عمل آنژیوگرافی عروق کرونر نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کم تر (001/0P<) بود.
بحث و نتیجه گیری
طرح مراقبت حمایتی قبل از آنژیوگرافی، شاخص های فیزیولوژیکی اعم از سطح اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر را به طور چشمگیری کاهش می دهد. لذا توصیه می شود از طرح مراقبت پرستاری حمایتی جامع نگر ارائه شده در مطالعه حاضر به عنوان کلیدی برای کاهش سطح اضطراب بیماران استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!