بهبود وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی با اجرای برنامه حمایتی-آموزشی

چکیده:
پیش زمینه و هدف
اگر چه الکتروشوک یکی از روش های درمانی سریع و موثر می باشد اما عوارض شناختی موجب محدودیت استفاده از آن شده و تاثیر اساسی بر روی پذیرش درمان دارد. در این میان نقش آموزشی و حمایتی پرستاران را نباید نادیده گرفت. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخلات حمایتی-آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی در مرکز آموزشی درمانی رازی ارومیه انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه شبه تجربی بر روی 102 نفر از بیماران بستری تحت درمان با الکتروشوک، انجام شد. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله (51 نفر) و کنترل (51 نفر) تخصیص یافتند. مداخلات شامل دو بخش آموزش بیماران و مداخلات حمایتی بود. مدت زمان ارائه مداخلات از زمان توصیه به دریافت الکتروشوک تا پایان جلسه ششم بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و معاینه مختصر وضعیت شناختی استفاده شد. وضعیت شناختی بیماران در هر دو گروه کنترل و مداخله در فاصله زمانی 15، 30، 60 دقیقه و 24 ساعت بعد از اولین، سومین و ششمین شوک ارزیابی گردید. داده ها با کمک ویرایش شانزدهم نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، تی تست و آزمون اندازه های تکراری مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
وضعیت شناختی بیماران بعد از سومین شوک(048/0P=) و ششمین شوک (01/0P=) اختلاف معنی داری را بین گروه مداخله و کنترل نشان داد، به طوری که وضعیت شناختی در گروه مداخله بهتر از گروه کنترل بود، اما بعداز شوک اول تفاوت آماری بین دو گروه معنی دار نبود (065/0P=).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات حمایتی آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران دریافت کننده الکتروشوک موثر بوده است. پرستاران با اجرای برنامه های آموزشی و حمایت از بیمار موجب دستیابی به نتایج مثبت در زمینه کاهش عوارض درمانی خواهند شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!