نقش مدل ها، رویکردها و نظریه های یادگیری در طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی در آموزش پرستاری: مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ضرورت استفاده از تکنیک واقعیت مجازی در عصر اطلاعات و دانش جهت آموزش مهارت های پرستاری با توجه به وظایف حساس پرستاران بر کسی پوشیده نیست. نرم فزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه سازی با واقعیت گرایی و کیفیت بالا راهبرد قابل تاملی برای محدود کردن خطرات زیاد آموزش پرستاری به روش سنتی بوده و می توانند سبب کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شوند. در این مطالعه به بررسی نقش مدل ها، رویکردها و نظریه های یادگیری در طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه سازی در آموزش پرستاری پرداخته می شود.
مواد و روش کار
برای این مطالعه مروری سیستماتیک، کلیه مقالات منتشرشده از سال های 2000 تا 2015 که مرتبط با نرم افزارهای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سوال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و منابع داخلی ازجمله SID،CINAHL PubMed،Web of Science،EBSCO Host، Irandoc،Iranmedex Google Scholar با استفاده از کلیدواژه های آموزش، پرستاری، نظریه های یادگیری، نرم افزار، شبیه سازی، تکنیک واقعیت مجازی، مدل و ترکیب آن ها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیست های مربوطه ارزیابی شدند.
یافته ها
تعداد 850 مورد مقاله یافت شد و 12 مقاله که ارتباط مستقیم باهدف مطالعه داشتند، برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شد. از 12 مقاله، چهارمقاله به یادگیری به عنوان امر شناختی و ساختاری توجه داشتند. پنج مقاله از مدل شبیه سازی جفریز و اصول نظریه های یادگیری استفاده کرده بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به نیاز مراکز بهداشتی به پرستاران ماهر و نیاز به نرم افزارهای مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی به عنوان ابزار آموزشی در آموزش پرستاری، استفاده آر مدل های شبیه سازی و نظریه های یادگیری در جهت هدایت طراحی و تولید این نرم افزارها به سمت یادگیری مبتنی بر صلاحیت حرفه ای ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!