بررسی دوام آنتی بادی anti-HBs و خاطره ایمنی واکسن هپاتیت B، 18 سال پس از واکسیناسیون دوره نوزادی در دانشجویان دانشگاه تهران

چکیده:
هدف
طول مدت حفاظت سرمی ناشی از واکسیناسیون دوره نوزادی، علیه هپاتیت B و خاطره ایمنی آن همچنان نامشخص است و هدف از مطالعه حاضر بررسی دوام و خاطره ایمنی، 18 سال پس از واکسیناسیون دوره نوزادی علیه هپاتیت B در نوجوانان بزرگسال ایرانی است.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 395 دانشجو که به طور تصادفی از بین دانشجویان جدیدالورود که 18 سال پیش واکسن نوترکیب هپاتیت B را در دوره نوزادی و در سه نوبت دریافت کرده بودند انجام شد. ابتدا سطوح سرمی anti-HBs تعیین و افرادیکه دارای حفاظت سرمی بودند (mIu/mL 10 ≤ anti-HBs) از مطالعه خارج شدند و به افرادیکه فاقد حفاظت سرمی بودند (mIu/mL 10 > anti-HBs)، یک دوز یادآور (20 میکروگرم واکسن نوترکیب Euvax B) تزریق شد و 10 تا 14 روز بعد، پاسخ ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفت. افزایش تیتر آنتی بادی (mIu/mL 10 ≤ anti-HBs)، به عنوان پاسخ تشدید یافته در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس یافته های این مطالعه، 2/79% افراد دارای حفاظت سرمی بودند. از 82 نفر (8/20%) که فاقد حفاظت سرمی بودند 42 نفر واکسن یادآور دریافت کردند و در 9/92% آنها پاسخ تشدید یافته مشاهده شد. میانگین ژئومتریک (GMCs) آنتی بادی anti-HBs بعد از تزریق واکسن یادآور 8/216 و محدوه آن 30/1084 بود. میانگین غلظت آنتی بادی قبل (37/1±07/3) و بعد از تزریق واکسن یادآور (75/43±97/517) تفاوت معنی دار داشت (000/0=P).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که درصد بالایی از شرکت کنندگان در این پژوهش، دارای حفاظت سرمی بودند و خاطره ایمنی واکسیناسیون دوره نوزادی علیه هپاتیت B، حداقل به مدت 18 سال در آنها حفظ شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!