بررسی رابطه حضور باکتری اشریشیا کلی در مایع منی با ناباروری در مردان مراجعهکننده به مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شواهد مختلف مبنی بر شیوع بالای عفونت های باکتریایی بخصوص باکتری اشریشیا کلی (ای.کلی) در مایع منی مردان نابارور در مقایسه با مردان بارور و وجود گزارشات متناقض در مورد ارتباط این باکتری با ناباروری مردان، در مطالعه حاضر شیوع باکتری ای.کلی در مایع منی مردان نابارور و ارتباط احتمالی آن با پارامترهای تعیین کننده باروری اسپرم مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی، به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1393، نمونه منی از مردان نابارور (575 نفر) و بارور (1725 نفر) جمع آوری و روی محیط ائوزین متیلن بلو کشت داده شد (تازمانی که 80 نمونه ای.کلی مثبت در هر گروه بدست آید). برای شناسایی باکتری ای.کلی از رنگ آمیزی گرم و تست های بیوشیمیایی استفاده شد. به منظور بررسی موروفولوژی و پارامترهای مختلف حرکت اسپرم از قبیل؛ تحرکت سریع (fast)، تحرکت آهسته (slow) و تحرکت غیر پیشرونده (non-progress) از پروتکل سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. سپس، خصوصیات اسپرم بین افراد ای.کلی مثبت دو گروه بارور و نابارور مقایسه شد.
یافته ها
باکتری ای.کلی در مایع منی 63/4 درصد از مردان بارور و در 91/13 درصد نابارور مشاهده شد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001). همچنین، بین دو گروه بارور و نابارور ای.کلی مثبت، از نظر میانگین سن افراد، میانگین درصد مورفولوژی طبیعی و همه ویژگی های حرکتی اسپرم اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (P<0.01).
نتیجه گیری
با وجود شیوع بالای باکتری ای.کلی در مایع منی مردان نابارور در مقایسه با مردان بارور، به نظر می رسد این باکتری مسئول تغییرات ایجاد شده در مورفولوژی و ویژگی های حرکتی اسپرم ها نبوده و ارتباطی با بروز ناباروری در مردان ندارد. با این حال، پیشنهاد می گردد که با افزایش سن افراد ارتباط باکتری ای.کلی با کیفیت اسپرم اهمیت بیش تری پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!