نقش آللوپاتیک اسانس برگ بو (Laurus nobilis L) بر جوانه زنی بذر و شاخص قدرت گیاهچه گاوپنبه (Abutilon theopharasti L) و پیچک صحرایی (Convolvulus arvensis L)

چکیده:
به منظور مطالعه نقش آللوپاتیک غلظت های مختلف صفر، 100، 200، 300 و 400 قسمت در میلیون اسانس گیاه دارویی برگ بو بر جوانه زنی و استقرار اولیه علف های هرز گاو پنبه و پیچک صحرایی آزمایشی در سال 1392 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اجرا شد. بر اساس یافته ها، میزان جوانه زنی بذر در تیمار آب مقطر 73.3 درصد و در میانگین تیمارهای برخوردار از اسانس 64.7 درصد بودند. کمترین طول بوته در تیمار 400 قسمت در میلیون اسانس مشاهده شد. سطح برگ تک بوته علف هرز از حداکثر 13.5 سانتی متر مربع در تیمار شاهد تا حداقل 9.7 سانتی متر مربع در میانگین غلظت های 300 و 400 قسمت در میلیون اسانس تغییر کرد. وزن خشک علف هرز در صورت تیمار بذر با غلظت های 300 و 400 قسمت در میلیون اسانس برگ بو تا بیش از دو برابر تیمار شاهد کاهش یافت. گیاهچه های تحت تیمار با غلظت های 100 و 200 قسمت در میلیون اسانس و نیز شاهد (بدون تیمار) در مقایسه با میانگین دو تیمار حایز کمترین شاخص ویگور، به ترتیب از بنیه 1.5، 1.5 و 2.6 برابری برخوردار بودند. بر اساس تجزیه رگرسیون سه صفت درصد جوانه زنی، سطح برگ و وزن خشک تک بوته تاثیر معنیداری روی شاخص قدرت گیاهچه داشتند. اسانس برگ بو از قابلیت بالایی در کنترل علف های هرز گاوپنبه و پیچک صحرایی، به ویژه در غلظت های بیشتر از 400 قسمت در میلیون برخوردار بود که می تواند به عنوان راهکاری در مسیر سنتز علف کش های بیولوژیک به منظور کنترل غیرشیمیایی این دو علف هرز در مزارع برخی از گیاهان زراعی مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
493 تا 508
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!