ویژگی های دموگرافیک کفشدوزک Hippodamia variegata (Goeze) (Coleoptera: Coccinellidae) با تغذیه از شته سبز گندم Sitobion avenae Fabricius (Hemiptera: Aphididae)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کفشدوزک ها یکی از مهم ترین گونه های شکارگر در میان بندپایان می باشند. بنابراین مظالعه پارامترهای رشد جمعیت آنها یک تصویر شفافی درباره طول عمر آنها به ما می دهد. تاریخچه زندگی کفشدوزک Hippodamia variegata با تغذیه از شته سبز گندم Sitobion avenae روی گیاهان میزبان مختلف در شرایط آزمایشگاهی در دمای 1 ±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5 ±65 درصد و دوره ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات دوره نشو و نما، بقاء و باروری با استفاده از جدول زندگی دوجنسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر طبق جدول زندگی دوجنسی نرخ خالص تولیدمثل (R0) کفشدوزک با تغذیه از گندم (رقم تجن)، جو (دشت)، ذرت (سینگل کراس 704) و سورگوم (اسپید فید) به ترتیب 38/235، 74/190، 54/293، 46/137 ماده/ماده/نسل به دست آمد. هم چنین براساس نرخ ذاتی افزایش جمعیت (rm) که به عنوان یک شاخص مناسب در افزایش جمعیت این کفشدوزک می باشد، گندم نسبت به سایر گیاهان میزبان دارای بیش ترین نرخ ذاتی افزایش جمعیت بود و با تغذیه از گیاهان میزبان ذکر شده در بالا به ترتیب 181/0، 179/0، 163/0 و 162/0 بر روز به دست آمد. نتایج نشان داد که با استفاده از جدول زندگی دوجنسی می توان نشو و نما و بقای شکارگر را با دقت توصیف کرد. هم چنین این مطالعه برای درک بهتر برهمکنش گیاه - شته- شکارگر فرصت خوبی را ارائه کرده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
431 تا 445
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!