بررسی اثر عصاره آبی میوه کبرروی سمیت القا شده با استامینوفن در موش صحرایی

چکیده:
مقدمه و هدف
استامینوفن(پاراستامول، APAP) به طور گسترده ای به عنوان داروی ضد درد و تب بر استفاده می شود. در مقادیر درمانی استامینوفن دارویی بی خطر است. با این وجود مقادیر سمی آن می تواند سبب آسیب کبدی گردد. مسمومیت کبدی ناشی از استامینوفن عمدتا نتیجه استرس اکسیداتیو القا شده با متابولیت استامینوفن می باشد. گیاه کبر(Capparis spinosa) در درمان بسیاری از بیماری ها مورداستفاده قرار می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات حفاظت کبدی عصاره آبی میوه روی مدل آسیب کبدی القا شده با استامینوفن در موش صحرایی انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه تجربی حیوانات به صورت تصادفی به 5 گروه(6 موش در هر گروه) تقسیم شدند. گروه های کنترل(سالم و مسموم شده با استامینوفن) نرمال سالین و سایر گروه ها عصاره آبی میوه کبر را با دوزهای 50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی دریافت نمودند. جهت القای سمیت کبدی در انتهای دوره تیمار به همه حیوانات به جز گروه کنترل سالم، استامینوفن(mg/kg 500) خورانده شد.
یافته ها
در گروه های دریافت کننده عصاره در مقایسه با گروه مسموم شده با استامینوفن میزان آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز(ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)، آلکالین فسفاتاز(ALP) و بیلی روبین تام سرم به طور معنی داری کاهش نشان داد(0.05 p). به علاوه مطالعات هیستوپاتولوژی بافت کبد نشان داد که عصاره، سمیت کبدی القا شده با استامینوفن را کاهش داده است.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره میوه کبر احتمالا به واسطه ویژگی های آنتی اکسیدانی از سمیت کبدی القا شده با استامینوفن جلوگیری می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!