بررسی شیوع و عوامل خطر آلودگی به سالمونلا در مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی کشور در سال 1392- مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
آلودگی به سالمونلا در مزارع مرغ مادر گوشتی از نظر گسترش آلودگی در ادامه زنجیره تولید گوشت مرغ اهمیت زیادی دارد. هدف از این مطالعه تعیین شیوع آلودگی به سالمونلا در مزارع مرغ مادر گوشتی کشور و همچنین تعیین رابطه عوامل مدیریتی با آلودگی به سالمونلا در این مزارع بوده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1392 و در 23 استان کشور انجام شد. در این پژوهش از 139 مزرعه مرغ مادر گوشتی کشور نمونه مدفوع اخذ گردید و آزمون های باکتری شناسی استاندارد برای جداسازی سالمونلا روی این نمونه ها انجام گرفت. گروه سرمی نمونه هایی که از نظر کشت مثبت بودند با استفاده از آزمون های سرمی مشخص شدند. اطلاعات مرغداری های نمونه برداری شده از سیستم GIS استخراج شدند و از این اطلاعات به منظور تحلیل عوامل خطر استفاده گردید.
نتایج
از 139 مزرعه نمونه برداری شده 11 مزرعه (9/7 درصد) به باکتری سالمونلا آلوده بودند و بیشترین تعداد موارد آلوده مربوط به استان های تهران و فارس بود. نتایج تحلیل آماری نشان داد بالا رفتن سن گله (019/0= P) و بالا بودن تعداد سالن های مرغداری (037/0= P) عوامل خطر مهمی برای آلودگی به سالمونلا در مزارع مرغ مادر گوشتی کشور هستند.
نتیجه گیری
شیوع آلودگی به سالمونلا در مزارع مرغ مادر کشور نسبتا بالا است و لازم است برنامه مناسبی برای کنترل آلودگی به سالمونلا در مزارع مرغ مادر کشور تنظیم شود. نمونه گیری های منظم برای شناسایی زودهنگام گله های آلوده اهمیت زیادی در این رابطه دارد و توصیه می شود نمونه گیری در مزارع مرغ مادر با سنین بالاتر در اولویت قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!