بررسی میزان شیوع هیپوتیروئیدی در افراد مبتلا به Multiple Sclerosis مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1392

چکیده:
مقدمه
Multiple sclerosis MS)) و هیپوتیروئیدی (Hypothyroidism)، دو بیماری شایع در جامعه می باشد که برخی مطالعات همراهی بین این دو بیماری را مورد بررسی قرار داده و به این فرضیه دست یافته اند که شاید بین این دو بیماری ارتباطی وجود دارد، اما پژوهش های انجام گرفته در این زمینه کافی نیست. هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین میزان شیوع هیپوتیروئیدی در بیماران مبتلا به MS بود.
روش ها
این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه را بیماران مبتلا به MS که به کلینیک MS بیمارستان مذکور مراجعه کرده بودند، تشکیل داد. نمونه ها تحت آزمایش های تیروئیدی قرار گرفتند و شیوع هیپوتیروئیدی در آنان تعیین گردید.
یافته ها
طی یک سال مطالعه، 726 بیمار مبتلا به MS مورد بررسی قرار گرفتند که دو نفر آن ها به علت اختلال به هیپرتیروئیدی، از مطالعه خارج شدند. از مجموع 724 بیمار، 586 نفر (9/80 درصد) زن و 138 نفر (1/19 درصد) مرد بودند. تعداد بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدی، 50 نفر بود و بدین ترتیب، شیوع هیپوتیروئیدی 9/6 درصد برآورد گردید.
نتیجه گیری
شیوع هیپوتیروئیدی در بیماران مبتلا به MS (9/6 درصد) نسبت به جامعه ی سالم (0/2 درصد) بیشتر است. بنابراین، لازم است بیماران مبتلا به MS از نظر ابتلا به اختلالات تیروئیدی مورد بررسی و درمان قرار گیرند و شاید درمان هیپوتیروئیدی، در نتیجه گیری درمان MS آنان نیز موثر باشد. ضمن این که توصیه می گردد مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
677 تا 682
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!