بررسی فراوانی نسبی فاکتورهای همولیزین و سیتوتوکسیک نکروزان در اشریشیاکلی جدا شده از نمونه های ادرار بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر قزوین در سال 1392-93

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های دستگاه ادراری شایع ترین نوع عفونت بیمارستانی محسوب می شوند. اشریشیاکلی مهمترین عامل ایجاد کننده عفونت های دستگاه ادراری در محیط های بیمارستانی و جامعه است. درمان عفونت های ناشی از این باکتری ها به علت فاکتورهای بیماریزایی متعدد و مقاومت های دارویی اغلب مشکل می باشد. فاکتورهای اتصالی، آنزیم ها و توکسین ها مهمترین فاکتورهای بیماریزایی هستند که در جایگیری این ارگانیسم و ایجاد بیماری نقش دارند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی نسبی ژن های کد کننده فاکتورهای بیماریزایی همولیزین و سیتوتوکسیک نکروزان و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی در اشریشیاکلی جدا شده از نمونه های ادرار جمع آوری شده از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر قزوین بود.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- مقطعی در طی سال 93-1392 انجام گرفت. نمونه های ادرار از بیماران مبتلا به عفونت ادراری بستری در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی قزوین جمع آوری شدند. تمام ایزوله ها با استفاده از آزمون های استاندارد بیوشیمیایی و میکروب شناسی تعیین هویت شدند. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی تمامی ایزوله ها با استفاده از آزمون دیسک آگار دیفیوژن و مطابق دستورالعمل موسسه استانداردهای آزمایشگاه بالینی انجام شد. سپس با استفاده از پرایمرهای اختصاصی، از نظر حضور ژن های hly و cnfبا استفاده از آزمون های واکنش زنجیره ای پلی مراز و تعیین توالی بررسی شدند. تجزیه و تحلیل آماری با تعیین میانگین، فراوانی و درصد با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 انجام شد.
یافته ها
در مجموع، 49 (9/38%) ایزوله الگوی مقاومت دارویی چندگانه را نشان دادند که بیشترین میزان حساسیت آنتی بیوتیکی نسبت به داروهای آمیکاسین (3/91%) و ایمی پنم (9/88%) و بیشترین میزان مقاومت نسبت به سفوتاکسیم (3/83%) و سفتازیدیم (73%) گزارش شد. نتایج آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز نشان داد که40 (7/31%) و 24 (19%) ایزوله به ترتیب از نظر حضور ژن های hly و cnf مثبت بودند. ایزوله های باکتریایی حاوی ژن های مورد مطالعه اغلب از بیماران بستری در بخش های داخلی (5/59%) و عفونی (4/21%) جداسازی شدند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از بروز الگوی مقاومت دارویی چندگانه و حضور قابل توجه فاکتورهای ویرولانس همولیزین و سیتوکسیک نکروزان در ایزوله های اشریشیاکلی مولد عفونت ادراری جمع آوری شده از بیمارستان های شهر قزوین نشان دهنده اهمیت این فاکتورها در ایجاد عفونت های ادراری و گسترش آن توسط این ارگانیسم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
360 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!