فراوانی انواع درمان بازسازی تاج به دنبال درمان ریشه دندان های خلفی در شهرکرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه

بازسازی دندان های درمان ریشه شده با پوشش های کامل تاجی، باعث حفاظت ساختار باقی مانده دندان در مقابل شکستگی، جلوگیری از عفونت مجدد سیستم کانال ریشه و در نهایت، جایگزینی ساختارهای از دست رفته دندان خواهد شد. تحقیق حاضر به منظور تعیین فراوانی انواع مختلف درمان بازسازی تاج پس از درمان ریشه دندان های خلفی در سطح شهر کرمان در سال 1392 انجام شد.

روش

این مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی 410 بیمار (تعداد 1047 دندان مولر و پره مولر) در سه مرکز رادیولوژی شهر کرمان انجام گرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده درمان ریشه دندان های خلفی در رادیوگرافی پانورامیک و اطلاعات دموگرافیک بیمار شامل جنس، سن، تحصیلات و مقطع تحصیلی دندان پزشک معالج بود. چنانچه دندان های درمان ریشه شده، درمان تاجی مناسب نداشتند یا به دلیل پوسیدگی شدید تاج خود را از دست داده بودند یا قابل نگهداری نبودند و یا پایه بریج بودند، وارد مطالعه نشدند. درمان تاجی بر اساس نوع آن به صورت آمالگام و کامپوزیت با یا بدون پوشش کاسپی و مولر یا پره مولر بودن دندان در فرم ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون 2? در نرم افزار SPSS و در سطح معنی داری P<0/050مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

203 مرد (49/5 درصد) و 207 زن (50/5 درصد) با میانگین سنی 9/76 ± 36/84 سال در مطالعه شرکت کردند. 380 دندان (36/3 درصد) پره مولر و 667 دندان (63/7 درصد) مولر بودند. 316 دندان (30/2 درصد) روکش داشتند. بین سطح تحصیلات و سن و وجود روکش تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. بین درمان تاج دندان با کامپوزیت و آمالگام با جنسیت تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد؛ به طوری که درمان با کامپوزیت در زنان و ترمیم های آمالگامی در مردان بیشتر بود. همچنین، درمان روکش در گروه متخصصان دندان پزشکی شایع تر بود؛ در حالی که در گروه دندان پزشکان عمومی، ترمیم آمالگام بدون پوشش کاسپی بیشتر مشاهده گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش، انجام درمان بازسازی تاج شامل درمان های آمالگام و کامپوزیت بدون پوشش کاسپی رایج است که بیانگر نیاز به تاکید بر اهمیت بازسازی تاج در حفظ طولانی مدت دندان در افراد درمان ریشه شده، در آموزش های دانشگاهی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
457
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!