برآورد هزینه تمام شده سیستم آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی با استفاده از روش تقلیلی-مرحله ای در شهر شیراز

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به هزینه های روز افزون نظام سلامت و محدودیت منابع این بخش محاسبه هزینه ها به عنوان ابزاری مدیریتی جهت اخذ تصمیمات آگاهانه امری ضروری می نماید. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با استفاده از روش هزینه یابی تقلیلی-مرحله ای، قیمت تمام شده پکس {سیستم آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی (PACS)}در درمانگاه های مطهری و امام رضا (ع) شیراز، در 6 ماه نخست سال 1393 محاسبه گردد.
روش کار
پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است که به شیوه توصیفی و به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام شده است. داده های مورد نیاز برای بررسی موضوع پژوهش، از طریق مصاحبه با مسئولین بخش و بیمارستان و مشاهده مستقیم فعالیت های بخش رادیولوژی گردآوری شده است. سپس، قیمت تمام شده پکس با استفاده از روش هزینه یابی تقلیلی-مرحله ای و با به کارگیری نرم افزار اکسل نسخه 2010 محاسبه شده است.
یافته ها
بر اساس یافته های پژوهش، هزینه تجهیزات با مبلغ 1467174808 ریال، 90 درصد کل هزینه پیاده سازی پکس بوده که بالاترین سهم در هزینه راه اندازی سیستم را به خود اختصاص داده است. هزینه های جاری نیز با مبلغ 160889198.1 ریال، 10 درصد باقی مانده هزینه ها را در بردارد. در پایان قیمت تمام شده پکس به ازای هر گراف 107109 ریال برآورد شده است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش می توان از طریق بهبود عملکرد به خصوص آموزش پرسنل برای استفاده از سیستم پکس، از مزایای منحصر به فرد تله رادیولوژی از طریق این سیستم بهره مند شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!